VSEO, czyli pozycjonowanie na wideo w branży medycznej – jak to działa?

 In Uncategorized

Lekarze, stomatolodzy, higienistki stomatologiczne, fizjoterapeuci coraz częściej decydują się na tworzenie treści wideo. Ale, aby takie treści docierały do szerokiej grupy odbiorców, muszą być nie tylko wartościowe, ale też widoczne w sieci. I tutaj konieczne jest zastosowanie strategii VSEO, czyli Video Search Engine Optimization. W naszym artykule omówimy, czym jest VSEO i jakie elementy obejmuje, opowiemy też, dlaczego pozycjonowanie wideo jest tak istotne.  

Czym jest VSEO, czyli Video Search Engine Optimization?

VSEO to proces optymalizacji wideo, to zbiór działań o różnym charakterze, których celem jest uzyskanie jak najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania na YouTube oraz w Google. W przypadku branży medycznej, pozycjonowanie filmów jest szczególnie ważne, ponieważ pozwala na dotarcie do pacjentów poszukujących informacji z zakresu anatomii, higieny jamy ustnej, konkretnych zabiegów, niedoskonałości czy schorzeń.

Najważniejsze elementy SEO na YouTube

Skuteczne pozycjonowanie filmów na YouTube wymaga regularnych działań, monitoringu efektów i, jeśli będzie taka konieczność, przeprowadzenia optymalizacji. Jakie konkretnie działania obejmuje?

Tytuł filmu

Tytuł jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie wideo. Powinien być krótki, ale jednocześnie zawierać najważniejsze słowa kluczowe, takie, które w prawidłowy sposób przedstawią tematykę filmu. Trafny tytuł może być też pierwszym ktokiem w stronę zyskania uwagi odbiorców.

Opis filmu

Opis filmu to kolejny, ważny element SEO i VSEO. Powinien zawierać szczegółowe informacje na temat treści, omawianych zagadnień, ważne są również odpowiednio dobrane i w naturalny sposób rozmieszczone słowa kluczowe. Opis powinien być tak skonstruowany, by zachęcić odbiorcę do kliknięcia play.

Tagowanie

Tagi pomagają algorytmom YouTube w zrozumieniu tematyki filmu – to natomiast umożliwia odpowiednią klasyfikację nagrania. Warto więc używać tagów – ale należy robić to w prawidłowy sposób. Dobrym wyborem będą tagi, które są bezpośrednio związane z treścią wideo i są zgodne z frazami wyszukiwanymi przez użytkowników.

Miniaturka

Miniaturka odpowiada za pierwsze wrażenie – może zachęcić do obejrzenia filmu lub całkowicie zniechęcić odbiorców. Warto więc przygotować estetyczną grafikę – jest to o wiele lepsze rozwiązanie niż przypadkowy kadr filmu. Dobrze zaprojektowana miniaturka, taka, która nawiązuje do tematu nagrania i pasuje do specyfiki branży, zwiększa szanse na uzyskanie uwagi odbiorców.

Napisy i transkrypcje

YouTube automatycznie generuje napisy, ale warto dostarczyć własne, starannie przygotowane transkrypcje, zwłaszcza w branży medycznej, w przypadku której dokładność przekazu jest kluczowa. Takie działanie sprawi, że nagranie będzie bardziej przyjazne dla użytkowników i ułatwi zrozumienie treści. To nie koniec zalet – napisy mają też pozytywny wpływ na SEO, zwiększają szansę na uzyskanie lepszej widoczności na YouTube i innych wyszukiwarkach.

Interakcje użytkowników

Algorytmy YouTube biorą pod uwagę interakcje użytkowników. Komentarze, polubienia, udostępnienia i subskrypcje mają wpływ na widoczność nagrania. Warto więc zachęcać widzów aktywności.

Długość filmu a satysfakcja odbiorcy

Istotna jest także długość filmu oraz czas sesji użytkowników. Dla treści medycznych ważne jest, aby film był na tyle długi, by w pełni wyczerpywał temat, ale jednocześnie na tyle angażujący, by widzowie oglądali go do końca.

Promocja wideo w sieci a branża medyczna – o czym jeszcze pamiętać?

Bez względu na to czy promujesz wideo w branży medycznej, czy w jakiejkolwiek innej, powinieneś pamiętać, że dobra widoczność na nic się zda, jeśli content będzie kiepskiej jakości. Zawsze więc należy pamiętać o takich kwestiach, jak:

  • Dopasowanie do grupy docelowej: Przygotuj wideo, które będzie użyteczne dla Twojej grupy docelowej.
  • Zrozumiała treść: Przedstawiane treści muszą być w pełni zrozumiałe dla Twoich odbiorców, jeśli pojawiają się skomplikowane terminy, wyjaśnij, co oznaczają. Skup się na tym, by wideo było uporządkowane, nie skacz z jednego zagadnienia na inne.
  • Jakość dźwięku: Zadbaj o jakość dźwięku, odbiorcy nie mogą mieć problemów ze zrozumieniem przekazywanych przez Ciebie treści.
  • Jakość obrazu: Tak samo, jak w przypadku dźwięku, jakość obrazu musi spełniać wszelkie standardy. Obraz musi być wyraźne, a ewentualne zakłócenia zredukowane.

Dlaczego VSEO jest ważne w branży medycznej?

YouTube, jako platforma wideo, oferuje unikalne możliwości przekazu, pozwala na łączenie obrazu i dźwięku, umożliwia zaprezentowanie odbiorcom różnego typu materiałów.  Optymalizacja filmów medycznych pod kątem VSEO pozwala:

  • Zwiększyć widoczność – dobrze zoptymalizowane filmy pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania, a to zwiększa szanse na to, że zostaną obejrzane przez większą liczbę osób.
  • Zbudować zaufanie – regularne publikowanie wartościowych treści pomaga w budowaniu autorytetu i wiarygodności, a to przekłada się na zaufanie pacjentów.
  • Zwiększyć ruch na stronie – filmy na YouTube mogą kierować użytkowników na stronę internetową kliniki lub gabinetu, co może przyczynić się do wzrostu wartościowego ruchu witryny i pomnożenia konwersji.
  • E-E-A-T – Wartościowy content, nie tylko wideo, jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym. Treści stworzone przez ekspertów, np. lekarzy, wpisują się w E-E-A-T, umożliwiają budowę autorytetu autora.

Podsumowanie

Branża medyczna charakteryzuje się specyficznymi wymaganiami dotyczącymi treści – content musi być merytoryczny, a informacje przekazane w przystępny sposób. Ważną rolę odgrywają nie tylko artykuły i opisy, ale też wideo. Profesjonalne nagrania zwiększają wiarygodność marki, budują pozycję eksperta, umożliwiają edukację pacjentów i zwiększenie konwersji. Ale, aby uzyskać wspomniane korzyści, trzeba zadbać o widoczność treści wideo w sieci – tutaj kluczowe jest VSEO, czyli wideo search engine optimization. Optymalizacja treści wideo wymaga uwzględnienia wielu działań, są to np. odpowiedni tytuł i opis, transkrypcja, przygotowanie miniaturek, tagi. Stosowanie najlepszych praktyk VSEO może znacząco zwiększyć widoczność filmów i przyczynić się do pozyskania nowych pacjentów.

 

Recent Posts