Linkowanie wewnętrzne -czym są? Dlaczego są ważne? Definicje i wskazówki

 In Uncategorized

Linkowanie wewnętrzne to hiperłącza, dzięki którym pacjenci oraz roboty Google, będą sprawnie poruszać się w obrębie Twojej strony www. To jeden z najważniejszych elementów optymalizacji strony www bądź sklepu e-commerce, wpływający na satysfakcję odbiorców, indeksację, a finalnie, konwersję i widoczność strony w wynikach wyszukiwania. O czym pamiętać, przy implementacji takich linków, w jakich miejscach witryny je umieścić?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym są linki wewnętrzne. Linki wewnętrzne to hiperłącza w obrębie konkretnej strony internetowej lub sklepu e-commerce. To odnośniki, które prowadzą z jednej sekcji strony, na przykład ze strony głównej, na podstronę ofertową. Omawiane odnośniki mogą mieć postać adresu URL, anchor textu, czyli podlinkowanego tekstu, a także elementu graficznego. Omawiane odnośniki są ważnym elementem nawigacji witryny, definiują jej strukturę, ułatwiają indeksację.

Rodzaje linków wewnętrznych

Wyróżniamy różne rodzaje linków wewnętrznych, są to:

  • URL – to sam adres URL, np. https://wybielanie-zebow.
  • Link nawigacyjny – to link, który umożliwia nawigację, kieruje do najważniejszych sekcji witryny, np. takich, jak: Strona główna, Kontakt, Regulamin.
  • Link graficzny – linkiem jest element graficzny, może to być np. logo, po kliknięciu którego, użytkownik przenoszony jest na stronę główną.
  • Exact match (dokładne dopasowanie) – to anchor dokładnie dopasowany do podstrony, na która linkuje, np. badania wzroku, modelowanie ciała, stomatologia zachowawcza. Mamy tutaj podlinkowaną frazę 1:1, w mianowniku.
  • Partial match (częściowe dopasowanie) – anchor zawiera odmianę frazy głównej, na przykład: Jak skutecznie obniżyć ciśnienie krwi (zamiast obniżenie ciśnienia krwi).
  • Branded – anchor zawiera nazwę marki lub firmy (np. MediClinic – odnośnik prowadzący na stronę główną kliniki).
  • Generic (ogólny) – generic obejmuje frazy, zachęcające do kliknięcia, na przykład: kliknij tutaj, zobacz więcej, sprawdź.

Linki wewnętrzne – gdzie powinny się znaleźć?

Linki wewnętrzne to, jak już wspomniałam, ważny element nawigacji strony www. A w jaki sposób należy rozmieścić je w obrębie witryny?

Menu

Linki muszą znaleźć się w menu strony. W przeciwnym razie, użytkownicy nie będą mogli przeklikać się do kluczowych sekcji witryny, takich, jak podstrony ofertowe czy kontakt. W przypadku stron medycznych, umieszczone w menu linki mogą prowadzić do takich kategorii, jak: Specjaliści, Rezerwacja wizyty, Poradnik pacjenta, Kontakt.

Sidebary

Sidebar to boczna sekcja witryny, pozwalająca na prezentację dodatkowych informacji i ważnych sekcji. Sidebar może zawierać linki do istotnych artykułów czy formularzy.

Treść strony

Linki powinny być rozmieszczone w treści strony. Mogą to być zarówno linki typu Exact match, Partial match, jak i generyczne czy adresy url. Ważne jednak, aby były rozmieszczone w sposób naturalny i nie zaburzały lektury.

Stopka

Stopka to przestrzeń, w której warto umieścić kluczowe informacje dotyczące firmy, na przykład dane kontaktowe. W stopce powinny też znaleźć się linki do najważniejszych sekcji strony, np. podstron opisujących zabiegi, a także do regulaminu czy polityki prywatności. Dlaczego to takie istotne?

  • Użyteczność – stopka to sekcja, która widoczna jest na każdej podstronie. Dzięki temu, użytkownicy mają szybki dostęp do istotnych treści, takich jak kontakt, polityka prywatności, regulamin czy kategorie produktów/usług.
  • SEO i indeksacja – linki w stopce pomagają robotom Google w lepszym zrozumieniu struktury witryny, co wpływa na jej widoczność w wynikach organicznych.
  • Dostępność – wielu użytkowników scrolluje stronę do końca, by zweryfikować zawartość podstrony. Umieszczenie w stopce linków do najważniejszych sekcji, może zachęcić odbiorcę do odwiedzenia różnych podstron.

Linki graficzne

Na stronie warto zaimplementować linki graficzne. Podlinkowane logo pozwoli odbiorcy szybko wrócić na stronę główną kliniki czy gabinetu. Dobrym rozwiązaniem są także przyciski CTA, które umożliwią przejście na podstronę pozwalającą na wykonanie konkretnej akcji, na przykład takiej, jak zarezerwowanie wizyty.

Nawigacja (breadcrumbs)

Menu okruszkowe to kolejne z zalecanych rozwiązań, ponieważ ułatwia użytkownikom orientację w strukturze serwisu i szybkie przemieszczanie się między kategoriami, np. Strona główna > Choroby > Kardiologia > Nadciśnienie. Menu okruszkowe dostarcza także informacji na temat miejsca danej podstrony w hierarchii witryny, poprawia użyteczność i jakość indeksacji.

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne

 

Linki wewnętrzne – złote zasady

Aby linkowanie wewnętrzne dobrze spełniało swoją funkcję, należy stosować się do kilku zasad.

  • Reguła trzech kliknięć – do każdej sekcji witryny użytkownik powinien dotrzeć za pomocą maksymalnie trzech kliknięć.
  • Eliminacja sierot – sierota to podstrona, na którą nie kieruje żaden link wewnętrzny. Takie podstrony nie powinny pojawiać się na Twojej witrynie.
  • Naturalność i powiązanie tematyczne – anchor teksty powinny być naturalnie wplecione w tekst i być dopasowane pod kątem tematycznym. Oznacza to, że linki umieszczone na danej podstronie powinny kierować użytkownika do treści, które rozszerzają omawiany temat lub są jego logiczną kontynuacją. Na przykład, jeśli artykuł dotyczy przyczyn bólu kręgosłupa, warto umieścić link do strony o metodach leczenia lub profilaktyce bólu pleców, a nie do treści na zupełnie inny temat.

Linki wewnętrzne – dlaczego są tak ważne?

Przejdźmy teraz do kolejnej kwestii, dlaczego linki wewnętrzne są tak ważne?

  • Przekazywanie mocy seo

Linki wewnętrzne przekazują moc SEO, inaczej link juice. Co to oznacza w praktyce? Każda z podstron witryny ma określoną moc seo i, poprzez linkowanie, może przekazać część swojego autorytetu innym podstronom. Sekcja, do której kieruje wiele linków wewnętrznych, uznawana jest za wartościową i ważną, a to może poskutkować wyższymi pozycjami.

  • Łatwa nawigacja – priorytet dla pacjentów

Odnośniki wewnętrzne umożliwiają łatwe i sprawne poruszanie się w obrębie strony www. Dzięki nim,  pacjenci szukający informacji o gabinecie, specjaliście czy konkretnym zabiegu, mogą przeklikać się między różnymi sekcjami strony, znaleźć ważne dane czy umówić konsultację. Wszystko to zwiększa zaangażowanie pacjenta i zmniejsza współczynnik odrzuceń.

  • Budowa autorytetu tematycznego

Linki wewnętrzne wskazują powiązane tematycznie podstrony, a dzięki temu, wzmacniają autorytet tematyczny witryny. Wysoki autorytet tematyczny świadczy o tym, że strona jest wartościowym źródłem informacji z danej dziedziny. W przypadku stron medycznych i innych stron typu Y-M-YL, czyli your money, your life, jest to szczególnie ważne.

  • Efektywna indeksacja

Linki wewnętrzne kierują roboty Google na ważne i nowe sekcje witryny. Wszystko to zwiększa jakość indeksacji. A jak wiadomo, zmiany w obrębie witryny wyświetlane są w wyszukiwarce dopiero po indeksacji.

Linki wewnętrzne na stronie medycznej

Przemyślana strategia linków wewnętrznych na stronie medycznej odgrywa szczególną rolę.

  • Linki umożliwiają pacjentom łatwe przemieszczanie się między powiązanymi tematycznie treściami, np. z poziomu artykułu na temat objawów cukrzycy, mogą oni przeklikać się na podstronę opisującą leczenie choroby, a pacjent czytający o bólach kręgosłupa łatwo znaleźć linki do ćwiczeń rehabilitacyjnych lub opcji umówienie konsultacji ze specjalistą. Odnośniki prowadzące do cennika usług i zabiegów sprawią, że pacjent szybko uzyska komplet informacji.
  • Osoby szukające informacji zdrowotnych, często mają konkretne pytania i oczekują szybkiego dostępu do kompleksowej wiedzy. Ważne są takie kwestie, jak cennik usług, przygotowanie do zabiegu, zalecenia pozabiegowe itp. Opcja szybkiego poruszania się między powiązanymi tematycznie treściami, poprawi UX, czyli user experience.

Linkowanie wewnętrzne branża medyczna – podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to hiperłącza rozmieszczone w obrębie jednej strony www. Dzięki właściwie zaimplementowanym linkom wewnętrznym, możliwa jest eksploracja witryny, przeklikiwanie między różnymi sekcjami strony. Linki powinny znaleźć się w menu, w treści strony, w stopce, a także w sidebarach. Dobrą praktyką jest również stosowanie linków graficznych, na przykład w logo czy w CTA, czyli przyciskach call to action. Sieć linków wewnętrznych wpływa zarówno na UX, czyli wrażenia użytkowników, jak i na proces indeksacji.

Recent Posts
Targi stomatologiczne 2024