Ile trwa pozycjonowanie? Jak długo trzeba czekać na efekty?
Chcesz rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu e-commerce? Bez względu na to, w jakiej branży działasz, z pewnością zastanawiasz się, jak długo będziesz czekać na efekty. W końcu im wyższa pozycja w wynikach organicznych, tym większa szansa na pomnożenie konwersji. Zrozumiałym jest więc fakt, że firmy – i to nie tylko z branży medycznej, chcą jak najszybciej uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Po jakim czasie możesz więc spodziewać się rezultatów seo?
Pozycjonowanie strony www a efekty
Już na wstępie musimy zaznaczyć dwie kwestie:
- Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, nie uzyskasz efektów z dnia na dzień. W przypadku tej formy promocji, konieczne jest przeprowadzanie wielu, rozłożonych w czasie działań. Część prac, jak na przykład budowa wiarygodności, która koncentruje się głównie na regularnym pozyskiwaniu linków, musi być rozłożona w czasie.
- Nie można dokładnie określić, po jakim czasie pojawią się pierwsze rezultaty działań. Wpływ na czas oczekiwania ma wiele kwestii, między innymi branża i wyjściowa kondycja strony.
Orientacyjnie przyjmowane są następujące ramy czasowe.
Pozycjonowanie – cztery miesiące działań
Po około czterech miesiącach, powinny pojawić się pierwsze efekty działań, np.:
- Stopniowy wzrost widoczności w wynikach organicznych, początkowo na mniej konkurencyjne frazy kluczowe.
- Zwiększenie liczby zaindeksowanych podstron.
- Lepsza ogólna kondycja strony www, zarówno, jeśli chodzi o kwestie techniczne, jak i o strukturę lub linki.
Pozycjonowanie – sześć miesięcy działań
Po sześciu do dziesięciu miesięcy aktywnych i prawidłowych działań, widoczne powinny być bardziej satysfakcjonujące rezultaty, między innymi:
- Lepsza widoczność na bardziej kaloryczne frazy kluczowe.
- Wzrost ruchu organicznego.
- Wzrost konwersji.
- Zauważalnie lepsza kondycja witryny.
Pozycjonowanie strony www – efekty po dwunastu miesiącach
Po około roku aktywnych działań, widoczne powinny być satysfakcjonujące rezultaty, między innymi:
- Większa liczba słów kluczowych wyświetlanych na topowych pozycjach w wyszukiwarce Google.
- Znaczący wzrost ruchu organicznego i konwersji.
- Zoptymalizowana, przyjazna dla użytkownika strona internetowa.
- Większa wiarygodność witryny.
Jakie czynniki wpływają na czas pozycjonowania?
Podane powyżej przedziały czasowe, to przedziały orientacyjne. Tak naprawdę rezultaty mogą być zauważalne wcześniej lub później. Uzależnione jest to od takich czynników, jak: konkurencyjność branży
Konkurencyjność branży
Im bardziej niszowa branża, tym szansa na uzyskanie dobrej widoczności – i to w dość krótkim czasie, jest większa. O mniejszej konkurencji możemy mówić w przypadku specjalistycznych firm z sektora B2B, na przykład konstruujących maszyny. Z mniejszą konkurencją mamy też do czynienia przy usługach lokalnych, jak np. elektryk, warsztat samochodowy – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Do bardzo konkurencyjnych branż należą branża odzieżowa, meblowa, kosmetyczna czy budowlana.
Wyjściowa kondycja strony
Bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o czas potrzebny na uzyskanie efektów, ma wyjściowa kondycja strony. Przede wszystkim:
- Jakość i unikalność contentu
Brak contentu na stronie www, content nieunikalny bądź słabej jakości to zwykle dłuższy czas oczekiwania na efekty SEO. W takiej sytuacji, konieczne jest usunięcie treści i przygotowanie nowych, przydatnych dla odbiorców artykułów, opisów i innych tekstów. Takie działania wymagają czasu.
- Profil linków zewnętrznych
Kolejna kwestia, która ma duży wpływ na pozycjonowanie strony www, to linki zewnętrzne. Utworzenie profilu linków wymaga zaangażowania i czasu. Dla Google ważne jest, aby profil był naturalny, zawierał linki ze zróżnicowanych i wiarygodnych źródeł, z atrybutami nofollow i dofollow. Jeśli na pozycjonowaną stronę nie kierują żadne linki zewnętrzne lub co gorsza, są to linki z podejrzanych źródeł, czas oczekiwania na efekty seo, może się wydłużyć.
- Optymalizacja techniczna
Ważna jest także optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznym. Im więcej problemów natury technicznej, jak na przykład niska prędkość ładowania, brak kompresji grafik, niezoptymalizowane adresy url, tym czas oczekiwania na efekty będzie dłuższy.
- Zakres działań
Im większa aktywność w zakresie pozycjonowania, tym większa szansa na szybsze uzyskanie zadowalających efektów. Na finalny efekt wpływ ma regularność w zakresie wdrażania treści, liczba pozyskiwanych linów, bieżące usuwanie usterek technicznych, optymalizacja Profilu Firmy w Google itp. Im szerszy zakres działań, tym szansa na szybsze uzyskanie rezultatów także jest większa.
- Budżet
Czas oczekiwania na efekty uzależniony jest także od budżetu. Wyższy budżet daje większe możliwości, umożliwia przeprowadzenie większej liczby działań, często bardziej zaawansowanych. Warto więc dokładnie przeanalizować – najlepiej z pomocą specjalisty, jaka kwota będzie optymalna.
Kiedy pozycjonowanie może nie przynosić efektów?
Może zdarzyć się także tak, że działania z zakresu pozycjonowania, nie będą przynosić efektów lub co gorsza, strona będzie spadać na niższe pozycje. Kiedy zachodzi takie ryzyko?
- Nieuczciwe działania
Google nakłada kary na witryny, w obrębie których prowadzone są działania niezgodne z wytycznymi dla webmasterów. Stosowanie metod z czarnego kapelusza, na przykład takich, jak keyword stuffing czy pozyskiwanie odnośników z farm linków, skutkuje obniżeniem pozycji, a nawet wyłączeniem strony z indeksu Google.
- Błędne działania
Prowadzenie błędnych działań, na przykład wdrażanie contentu nie na temat, niezopytmalizowanego pod kątem fraz kluczowych, to kolejne z działań, które zamiast pomagać, szkodzą. Aby działania SEO przyniosły efekty, muszą być implementowane w prawidłowy sposób.
Pozycjonowanie a efekty – podsumowanie
Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania będzie różnił się w zależności od branży, przeznaczonego na działania budżetu, wyjściowej kondycji strony www lub sklepu e-commerce. Orientacyjnie można przyjąć, że na pierwsze efekty trzeba poczekać około czterech miesięcy, efekty bardziej satysfakcjonujące pojawiają się zwykle po około sześciu do ośmiu miesięcy. Zadowalające rezultaty widoczne są po około roku.