Czy samodzielne pozycjonowanie jest trudne?

 In Uncategorized

Czy samodzielne pozycjonowanie jest trudne? To pytanie nie należy do najłatwiejszych. Na pozycjonowanie składa się wiele elementów o różnym stopniu trudności – co więcej, poszczególne osoby, w zależności od swojej wiedzy i umiejętności, mogą daną pracę, na przykład przygotowanie artykułu, oceniać jako łatwe, o umiarkowanym stopniu trudności bądź trudne. Z pewnością jednak, w całym procesie nie brakuje wyzwań. O jakich wyzwaniach mowa? O tym poniżej.

Regularne działania

W procesie pozycjonowania ważna jest regularność. Na bieżąco trzeba śledzić rezultaty przeprowadzonych działań, pozycje ważnych słów kluczowych, spadki i wzrosty pozycji. Konieczna jest także weryfikacja aktualizacji Google. Dane uzyskane podczas analizy wspomnianych czynników, umożliwią skuteczną optymalizację strategii SEO, zaplanowanie działań, naprawę elementów, które nie działają zbyt dobrze. Obserwacje zmian i efektów to zaledwie jedna z czynności, która wymaga regularności. Oprócz tego bardzo ważne są:

  • regularna publikacja treści, 
  • regularne pozyskiwanie linków, 
  • bieżąca naprawa usterek technicznych.

Content – podstawa strategii SEO

Content to najważniejszy czynnik rankingowy. Choć z pozoru takie działanie nie wygląda na zbyt skomplikowane, w rzeczywistości stanowi spore wyzwanie. Na czym polega trudność?

  • Ważny jest dobór odpowiednich tematów i formy treści. Aby to zrobić, musisz poznać swoją grupę docelową, motywacje i obiekcje klientów. Ważne też, byś wiedział, czy w danym przypadku sprawdzi się poradnik, treściwa instrukcja czy może sekcja FAQ.
  • Wybór tematu to dopiero pierwszy krok. Musisz także przemyśleć, co powinno znaleźć się w danym tekście. Zadbać o to, by zawierał merytoryczne, przydatne dla odbiorców informacje. W przypadku branży medycznej, jest to szczególnie ważne.
  • Aby tekst był faktycznie przydatny dla odbiorców i zyskał szansę na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, nie może ograniczać się wyłącznie do powielania informacji, które znajdują się w innych źródłach. Istotne, by zawierał nieoczywistą wiedzę, prezentował dany temat z innej perspektywy, zawierał opis Twoich doświadczeń, unikalne wnioski.
  • Kolejna kwestia to sama treści. Tutaj pierwsze skrzypce grają przemyślane nagłówki H1, H2, H3. Ważne też, by wszystkie, zawarte w tekście informacje były w logiczny sposób pogrupowane. Oprócz tego, tekst powinien być miły w lekturze i pozbawiony błędów.
  • Do samego tekstu warto też dołączyć materiały dodatkowe, na przykład infografikę, tabelę, zdjęcia.

Link building – ważny element pozycjonowania

Budowa profilu linków także wymaga regularności i odpowiedniej wiedzy. Ważne jest, by liczba zewnętrznych linków wzrastała naturalnie – nagłe i duże wzrosty mogą być uznane za próbę manipulacji i poskutkować obniżeniem pozycji strony w rankingu. Istotne także, by:

  • pozyskiwać zarówno linki z atrybutami nofollow, jak i dofollow,
  • pozyskiwać odnośniki z tematycznych źródeł, które mają wysoki autorytet,
  • skupić się na linkach ze zróżnicowanych źródeł – blogów, publikacji zewnętrznych, mediów społecznościowych itp.,
  • zdobywać odnośniki z witryn, które także zbudowały wartościowy profil linków.

Linki wewnętrzne

Prawidłowe zarządzanie linkami wewnętrznymi ma wpływ zarówno na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i na satysfakcję odbiorców. Linki wewnętrzne budują hierarchię witryny, łączą tematycznie powiązane podstrony, a dzięki temu, budują autorytet tematyczny. Sieć linków usprawnia także indeksację i ułatwia odbiorcom eksplorowanie witryny.

Kwestie techniczne

Pozycjonowanie i UX to także kwestie techniczne. Wymienić tutaj możemy takie prace, jak:

  • optymalizacja prędkości ładowania
  • optymalizacja pliku Robots.txt
  • implementacja mapy witryny
  • optymalizacja adresów url
  • przygotowanie atrybutów alt
  • implementacja certyfikatu SSL
  • implementacja danych strukturalnych
  • optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych
  • przekierowania, usuwanie błędów 404.

Część działań technicznych, jak na przykład dodanie atrybutów alt, czyli alternatywnych opisów obrazków, nie należy do najtrudniejszych działań. Inne prace, jak na przykład optymalizacja prędkości ładowania czy responsywność, wymagają już wiedzy technicznej. Jeśli chodzi o technical SEO, ważna jest znajomość HTML-a, CSS-a i JavaScriptu, przydatne będzie również wiedza na temat działania serwisów oraz mechanizmów przekierowań.

Narzędzia i wtyczki

Pozycjonowanie to także analityka, o której wspominaliśmy już powyżej. Tutaj ważna jest znajomość specjalistycznych narzędzi – są one niezbędne podczas researchu słów kluczowych, analizy konkurencji, weryfikacji profilu linków, szukania miejsc, z których warto pozyskać link. Wśród podstawowych narzędzi, które warto znać, znajdują się:

  • Google Search Console
  • Google Analytics 4
  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Screaming Frog SEO Spider.

Istotna jest także znajomość CMS-a, na którym zbudowana jest strona www. Wśród popularnych systemów zarządzania treścią znajdują się WordPress, Joomla!, Drupal, PrestaShop, WiX.
Przydatna będzie także wiedza dotycząca popularnych wtyczek, jak na przykład:

  • Yoast SEO – popularna wtyczka SEO, która jest dużym wsparciem w procesie optymalizacji treści, meta tagów, sitemapy i innych ważnych w pozycjonowaniu elementów.
  • Rank Math – to kolejna wtyczka wykorzystywana w optymalizacji stron zbudowanych na WordPressie. Ułatwia optymalizację treści i słów kluczowych zarządzania linkami, przekierowaniami, monitorowanie błędów 404.
  • All in One SEO Pack (AIOSEO) – zaawansowana wtyczka, która w sposób kompleksowy wspiera proces pozycjonowania stron zbudowanych na WordPressie. Wtyczka ułatwia przeprowadzenie takich działań, jak modyfikacja plików .htaccess oraz robots.txt, tworzenie linków kanonicznych, zarządzanie metadanymi, zarządzanie indeksacją itp.

Pozycjonowanie – co jeszcze musisz mieć na uwadze?

Oprócz powyższych, ważne są takie kwestie, jak:

  • unikanie kanibalizacji
  • analiza trendów i potrzeb odbiorców
  • wybór bezpiecznego, zaufanego hostingu
  • ochrona danych użytkowników, minimalizowanie ryzyka ataków hackerskich.

W przypadku stron YMYL, w tym medycznych, ważna jest także znajomość E-E-A-T oraz wytycznych dotyczących zakazu reklamy.

Podsumowanie

Jaki widać, pozycjonowanie to złożony proces, obejmujący działania o różnym stopniu trudności. Są to prace techniczne, implementacja contentu czy pozyskiwanie linków. Ważna jest także regularność, umiejętność obsługi specjalistycznych narzędzi i wyciągania wniosków. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu witryny, musisz liczyć się z koniecznością znajomości zagadnień z różnych dziedzin – zarówno ze świata webdeveloperów, jaki i copywriterów, specjalistów ds. link buildingu i analizy.

Recent Posts
Ile trwa pozycjonowanie? Jak długo trzeba czekać na efekty?