Strony internetowe dla lekarzy – jak powinny wyglądać?
Tak jak w każdej branży, tak w przypadku gabinetów lekarskich i stomatologicznych, ważną rolę odgrywa strona internetowa. Pacjenci szukają w sieci specjalistów różnych dziedzin, chcą zweryfikować usługi danej kliniki, sprawdzić opinie, zweryfikować godziny pracy placówki. Ale, budowa witryny to jedna kwestia, ważne też, by taka strona www przyjazna dla Pacjenta i zawierała kilka ważnych elementów. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Strona internetowa lekarza, stomatologa – o jakie elementy zadbać?
Opisy usług i zabiegów
Zrozumiały, merytoryczny content to jeden z podstawowych elementów strony internetowej ‒ nie tylko lekarza czy kliniki stomatologicznej. Pacjenci chcą szybko znaleźć istotne informacje, np. na temat zabiegów, świadczonych usług, schorzeń, którymi zajmuje się dany specjalista. Zadbaj więc o to, by na Twojej stronie www znalazły się powyższe informacje i, by były napisane w zrozumiały sposób.
Bio autora, informacje o specjalistach
Na stronie www warto zamieścić krótkie informacje na temat specjalistów. Zgodnie z regulacjami zawartymi w Uchwale nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 roku, lekarz lub lekarz dentysta mogą do wiadomości publicznej podawać:
- rodzaj prowadzonej praktyki
- tytuł i stopień naukowy
- specjalizacja
- umiejętności obejmujące węższe dziedziny medycyny
- szczególne uprawnienia.
Takie informacje są cenne dla wielu pacjentów, zwiększają wiarygodność gabinetu bądź kliniki.
W przypadku pozycjonowania, duże znaczenie ma wiedza ekspercka, autorytet autora, merytoryczny content. Jeśli więc przygotujesz wpis blogowy, zamieść pod nim kilka zdań na swój temat. Zwiększy to wiarygodność witryny i skuteczność pozycjonowania.
Blog
Ekspercki blog, na którym pacjenci znajdą przydatne informacje, na przykład dotyczące higieny jamy ustnej, czy zaleceń dietetycznych po wybielaniu zębów, to kolejny, ważny element witryny. Merytoryczne artykuły, przygotowane przez specjalistów lub osoby współpracujące ze specjalistami, to cenne źródło wiedzy dla pacjentów.
Regularnie publikacje wartościowych treści są także ważnym elementem pozycjonowania, zwiększającym szansę na uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
UX, czyli User Experience
Strona internetowa musi być przejrzysta i łatwa w nawigacji. Pacjenci powinni szybko znajdować potrzebne informacje np. godziny przyjęć, dane kontaktowe, wytyczne dotyczące przygotowanie do konkretnego zabiegu. Koniecznie więc zadbaj o przemyślaną strukturę witryny, logiczne menu, linkowanie wewnętrzne, przyciski. Dobrym (i zalecanym) rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie formularza kontaktowego, chatbota, sekcji FAQ.
Dobry UX to sposób, by zwiększyć satysfakcję użytkowników, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, wydłużyć czas sesji. Wszystko to może przełożyć się większą liczbę umówionych wizyt, a także, na większą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Responsywność strony www
Każdy z nas korzysta z urządzeń mobilnych. Z ich pomocą sprawdzamy wiadomości, robimy zakupy, ale też szukamy specjalistów i umawiamy wizyty. Istotne jest, by witryna (nie tylko lekarza czy lekarza stomatologa) poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych: smartfonach czy tabletach.
Wszystkie elementy strony www, takie jak menu, formularz rejestracji, dane kontaktowe, powinny automatycznie dostosowywać się do wielkości ekranu urządzenia. Taki projekt to łatwiejsza nawigacja, lepsza czytelność tekstu, wrażenia użytkownika. Responsywność jest też bardzo istotna pod kątem pozycjonowania – wersja mobilna strony indeksowana jest w pierwszej kolejności.
Strona www lekarza a kwestie techniczne
- Optymalizacja szybkości ładowania – strona www powinna bez problemów ładować się na wszystkich urządzeniach, najlepiej, aby czas oczekiwania na otwarcie strony nie przekraczał 3 sekund. Szybkość ładowania można zoptymalizować poprzez kompresję obrazów, wykorzystanie cache’owania, optymalizację kodu strony.
- Zabezpieczenia – protokół HTTPS, regularne aktualizacje oprogramowania, zastosowanie solidnych środków ochrony przed atakami typu XSS czy SQL Injection są niezbędne. Każda strona www powinna być odpowiednio zabezpieczona.
- Dostępność (Accessibility) – Strona powinna być dostępna dla osób z różnymi ograniczeniami, w tym niewidomych i niedowidzących, można to osiągnąć poprzez stosowanie odpowiednich tagów HTML, alternatywnych opisów obrazów, kompatybilność z czytnikami ekranu.
Rezerwacja online u lekarza/ lekarza stomatologa
Rezerwacje online są dużym udogodnieniem dla Pacjentów – mogą oni szybko sprawdzić dostępność lekarzy i wybrać dogodny dla siebie termin. Taki system może mieć także dodatkowe opcje, np. wybór konkretnego lekarza czy rodzaju konsultacji. Wiele takich systemów ma także opcję automatycznego przypomnienia pacjentowi, np. drogą mailową lub SMS-em, o nadchodzącej wizycie (pomaga to zmniejszyć liczbę nieobecności). Takie przypomnienia mogą również zawierać instrukcje dotyczące przygotowania do wizyty czy lokalizacji gabinetu.
Estetyka
Istotna jest także estetyka strony www. Na co warto zwrócić uwagę?
- Kolorystyka strony powinna być spójna i kojąca. Subtelne, neutralne odcienie, takie jak błękity, zieleń czy szarości mogą wywoływać poczucie spokoju i bezpieczeństwa.
- Użycie prostych, nienachalnych fontów ułatwia czytanie i przeglądanie treści, co jest ważne zwłaszcza dla użytkowników ze słabszym wzrokiem.
- Obrazy i grafiki użyte na stronie powinny być wysokiej jakości i adekwatne do kontekstu medycznego. Zdjęcia personelu, gabinetu pomogą wizualizować środowisko kliniczne.
Wszystkie elementy powinny współgrać ze sobą, tworzyć spójny i przyjazny obraz, który zapewni użytkownikom pozytywne doświadczenia i zachęci ich do skorzystania z usług medycznych.
Podsumowując, strona internetowa lekarza, stomatologa, kliniki jest narzędziem, które nie tylko buduje profesjonalny wizerunek, ale także ułatwia Pacjentom dostęp do opieki zdrowotnej. Ważne jest, aby witryna była przejrzysta, responsywna i estetyczna. Warto też rozważyć wdrożenie systemu rezerwacji online oraz takich opcji, jak wirtualny spacer czy system przypomnień o wizytach. Ważną rolę odgrywa także regularna publikacja wartościowych treści oraz optymalizacja techniczna. Przemyślane działania to nie tylko satysfakcja Pacjentów, ale też szansa na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.