Prędkość ładowania strony www a branża medyczna

 In porady medyczne

Każda strona www powinna ładować się w mgnieniu oka. Statystyki wskazują, że już po 3 sekundach oczekiwania, użytkownik jest zniechęcony i rezygnuje z odwiedzin. W przypadku pacjentów, którzy szukają informacji na temat lekarzy, stomatologów, fizjoterapeutów czy dostępnych zabiegów, ma to szczególne znaczenie. Strona branży medycznej powinna więc działać bez zarzutu i być zoptymalizowana pod kątem prędkości ładowana. W jaki sposób przeprowadzić wspomnianą optymalizację i jak zweryfikować, czy witryna działa, jak należy?

Jak sprawdzić prędkość ładowania strony www?

Prędkość ładowania witryny możesz zweryfikować za pomocą wielu narzędzi – także bezpłatnych, które dostępne są w sieci. Narzędzia dostarczą Ci wielu cennych informacji dotyczących nie tylko ładowania, ale także kondycji strony www. Wśród najpopularniejszych narzędzi znajdują się:

Google PageSpeed Insights

To bezpłatne, oferowane przez Google narzędzie, które analizuje stronę www pod kątem prędkości ładowania na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Google PageSpeed Insights dostarcza nie tylko wielu informacji, ale też konkretnych zaleceń dotyczących optymalizacji, w tym poprawy wskaźników Web Core Vitals.

prędkość ładowania strony www

prędkość ładowania strony www : LCP, INP, CLS, FCP

Lighthouse

Lighthouse to zintegrowane z Google Chrome DevTools narzędzie, które umożliwia kompleksową analizę strony internetowej. Wystarczy kilka kliknięć, byś otrzymał dane na temat wydajności, dostępności, SEO i innych aspektów witryny. Narzędzie jest bardzo przydatne podczas analizy witryny pod kątem technicznym.

WebPageTest

Kolejnym sposobem na weryfikację prędkości ładowania witryny jest WebPageTest. To zaawansowane narzędzie, które umożliwia wybór lokalizacji serwera, rodzaju przeglądarki oraz oczywiście, szczegółową analizę procesu ładowania strony.

Inne przydatne narzędzia to: GTmetrix, Pingdom Website Speed Test.

 

Prędkość ładowania strony www – ważne metryki

Podczas korzystania z narzędzi do weryfikacji prędkości ładowania, z pewnością natkniesz się na metryki Core Web Vitals, np. LCP, CLS, FID czy FCP – co oznacza każda z nich?

  • Largest Contentful Paint (LCP) – to metryka określająca czas, jaki jest potrzeby na załadowanie głównego elementu na stronie www – może to być zdjęcie, wideo, nagłówek. Idealny LCP wynosi poniżej 2,5 sekundy.
  • First Input Delay (FID) – to metryka mierząca czas, jaki upływa od momentu pierwszej interakcji użytkownika ze stroną www (np. kliknięcie przycisku), do odpowiedzi przeglądarki na tę akcję. Optymalny FID wynosi poniżej 100 ms.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – CLS dotyczy stabilności wizualnej witryny, określa wszelkie niezaplanowane przesunięcia obrazu.
  • First Contentful Paint (FCP) – to istotny parametr określający czas potrzebny na wyświetlenie pierwszego, widocznego na stronie elementu, np. tekstu lub obrazu. FCP powinien wynosić poniżej 1,8 sekundy – taki wynik sprawia, że strona www działa płynnie.
  • Interaction to Next Paint (INP) – to metryka, która ocenia odpowiedź strony na interakcję użytkownika, np. mierzy czas reakcji na kliknięcie. Wartość INP poniżej 200 ms uznawana jest za dobrą.
  • Time to First Byte (TTFB) – mierzy czas, jaki upływa od momentu wysłania żądania przez przeglądarkę, do momentu otrzymania pierwszego bajtu danych z serwera. Optymalny TTFB wynosi poniżej 200 ms i oznacza szybki czas reakcji serwera oraz dobre wrażenia użytkownika.

Optymalizacja prędkości ładowania strony www

Jakie działania powinieneś wykonać, by zwiększyć prędkość ładowania witryny? Poniżej kilka wskazówek.

Bezpieczny, zaufany hosting

Wiele firm wciąż ignoruje kwestię związaną z wyborem hostingu – często wybierana jest po prostu najtańsza opcja. To błąd. Rodzaj serwera ma wpływ na wiele kwestii, przede wszystkim na szybkość działania witryny, jej bezpieczeństwo i bezawaryjność.
Warto więc, byś zadbał o to, by Twoje strona www znajdowała się na dobrze dobranym hostingu (dotyczy to nie tylko witryn z branży medycznej).

Kompresja obrazów

Grafiki i zdjęcia zwykle są dość ciężkie, a to sprawia, że witryna działa wolniej. Tutaj konieczna jest kompresja – dzięki niej obrazy będą lżejsze, ale zachowają swoją jakość. Kompresję można przeprowadzić za pomocą, bezpłatnych, dostępnych w sieci narzędzi – wystarczy kilka kliknięć. Wśród wspomnianych narzędzi znajdują się między innymi TinyPNG, Compressor.io, Optimizilla.

Google preferuje takie formaty, jak: BMP, WebP, JPEG, PNG, SVG, GIF.

Usunięcie zbędnego kodu

Usuwanie nieużywanych skryptów: JavaScript, CSS lub kodu HTML zmniejszy obciążenie serwera i pozytywnie wpłynie na wskaźniki Web Core Vitals. Zwiększy to również szybkość ładowania strony.

Redukcja przekierowań

Dzięki przekierowaniom, użytkownik nie ląduje na podstronach, które nie istnieją, a błędy404 są zredukowane. Należy jednak pamiętać, że nadmiar przekierowań może wprowadzić chaos i spowolnić działanie strony www. Zwłaszcza, jeśli jedno przekierowanie prowadzi do drugiego itp. Ważne więc, by stosować przekierowania w przemyślany sposób i tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

Wykorzystanie CDN

CDN to skrót od Content Delivery Network, oznaczający system serwerów rozmieszczonych w różnych lokalizacjach na całym świecie. CDN możemy porównać do pośrednika, który znajduje się między serwerem głównym a użytkownikiem.
Wyobraź sobie, że jesteś w Polsce i odwiedzasz stronę www, która znajduje się na serwerze głównym w Stanach Zjednoczonych. Pobieranie danych bezpośrednio ze wspomnianego serwera, zajęłoby sporo czasu, a pliki musiałyby przebyć długą drogę.
CDN to rozwiązanie powyższego problemu. W przypadku omawianej dziś sieci, zawartość strony (np. obrazy, pliki), kopiowana jest na wiele serwerów, które są zlokalizowane na całym świecie, w tym także w Polsce. Gdy odwiedzasz stronę, dane dostarcza Ci serwer CDN, który znajduje się najbliżej Ciebie (np. w Polsce). Dzięki temu strona www ładuje się znacznie szybciej. Dla użytkownika oznacza to krótszy czas oczekiwania na załadowanie witryny, nawet jeśli jej główny serwer jest daleko.

Pamięć podręczna

Wykorzystanie pamięci podręcznej (cache) to zapisywanie niektórych elementów strony na urządzeniu użytkownika lub na serwerze. Posłużę się przykładem.

Kiedy użytkownik po raz pierwszy odwiedza daną stronę www lub sklep e-commerce, jego przeglądarka pobiera wszystkie elementy witryny: obrazy, pliki CSS czy JavaScript. Gdy dana osoba ponownie odwiedza tę samą witrynę, przeglądarka nie musi po raz kolejny wszystkiego pobierać – korzysta z danych, które już wcześniej zostały zapisane.

Cache serwera sprawia, że czas oczekiwania na uruchomienie witryny jest krótszy, strona działa bardzo sprawnie, a użytkownik niemal natychmiast otrzymuje odpowiedź na swoje zapytanie.

Optymalizacja prędkości ładowania – dlaczego jest ważna?

Optymalizacja prędkości ładowania strony www jest istotna w procesie pozycjonowania stron www, ma także wpływ na poziom satysfakcji użytkowników.

  • Prędkość ładowania strony stanowi jeden z czynników rankingowych Google. Strony, które ładują się szybciej, mają większe szanse na zajęcie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. A każda pozycja w górę to większa szansa na konwersję.
  • Nawet 1-sekundowe opóźnienie podczas ładowania strony www może obniżyć konwersję aż o 7%.
  • Zbyt długi czas oczekiwania na załadowanie witryny sprawia, że wielu użytkowników rezygnuje z odwiedzin. Zwiększa to współczynnik odrzuceń.
  • Zgodnie ze statystykami, około 40% użytkowników na załadowanie strony www nie czeka dłużej niż 4 sekundy. Oznacza to, że witryny, które nie są zoptymalizowane pod tym kątem, mogą skutecznie odstraszyć użytkowników.
  • Na Twojej stronie mogą znajdować się wartościowe treści: wskazówki dla pacjentów, szczegółowe opisy zabiegów, informacje na temat specjalistów. Niestety, nawet sekunda opóźnienia w ładowaniu witryny może sprawić, że potencjalni pacjenci nie zapoznają się z Twoim contentem.

Prędkość ładowania stron www w branży medycznej

Optymalizacja prędkości ładowania stron www i sklepów e- commerce w branży medycznej jest bardzo istotna. Pacjenci często szukają informacji zdrowotnych i zależy im na błyskawicznej odpowiedzi, chcą szybko sprawdzić informacje na temat danego specjalisty lub skontaktować się z lekarzem. Wolno działająca witryna może sprawić, że użytkownik poczuje się sfrustrowany i zrezygnuje z eksploracji strony. To natomiast przełoży się na utratę potencjalnych pacjentów.

Choć promocja branży medycznej w sieci przebiega na nieco innych zasadach, niż w pozostałych branżach, w przypadku optymalizacji prędkości ładowania strony www różnie nie występują. W tym zakresie przeprowadzane są standardowe działania.

 

Recent Posts
strony internetowe dla lekarzyymyl