Komunikacja e-mailowa w kontakcie z pacjentem.

Jedną z dostępnych form komunikacji pomiędzy gabinetem/lekarzem a pacjentem może być
poczta elektroniczna. Mimo, że e-mail ma już ponad 40 lat i jest usługą powszechnie dostępną, z
pewnym oporem wykorzystywany jest w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

Jeśli decydujemy się na mailowy kontakt z pacjentem, warto przyswoić sobie kilka niezbędnych zasad, które wbrew pozorom nie są takie oczywiste.

1. Odpowiedni adres mailowy.
2. Jeśli już mamy właściwy adres mailowy to kolejnym krokiem jest korzystanie z tej poczty –
wielu użytkowników posiada adres mailowy, ale z niego nie korzysta. Jeśli jesteś w takiej sytuacji
– nie umieszczaj adresu e-mail na swojej stronie internetowej!
3. Odbieraj pocztę kilka razy dziennie – najczęściej lekarz nie ma możliwości śledzenia na bieżąco
swojego konta pocztowego, ale warto sprawdzać pocztę przy okazji każdej przerwy.
4. Odpowiadaj na zapytania pacjentów. Brak jakiegokolwiek odzewu jest dla wielu ludzi irytujący
zwłaszcza, że mają prawo oczekiwać, iż podany adres mailowy na stronie czemuś służy.
5. Zawsze podziękuj pacjentowi za kontakt – wybrał właśnie Twój gabinet a nie inny!
6. Udzielaj wyczerpującej odpowiedzi na tyle, na ile jest to możliwe. W żadnym jednak razie nie
zbywaj pacjenta sformułowaniem w stylu „informacji mogę udzielić jedynie na wizycie w
gabinecie”. Mailowo informuj, ale nie diagnozuj!
7. Podpisuj swoje maile – jeśli pacjent kieruje pytanie do gabinetu w którym pracuje więcej niż
jedna osoba może nie wiedzieć, kto jest po drugiej stronie. W tzw. stopce w treści maila warto
podać pacjentowi np. nr telefonu do gabinetu czy godziny pracy. Na wielu pacjentach dodatkowe
wrażeniem robi fakt, że odpisuje im sam lekarz.
8. Pamiętaj, że pisząc do Ciebie Pacjent okazuje Ci zaufanie – to duży potencjał, którego nie
wolno zmarnować.