3 najczęstsze zarzuty pacjentów wobec lekarzy.

Wbrew obiegowej opinii o polskiej służbie zdrowia, Polacy zdecydowanie pozytywnie opiniują pracę
lekarzy.

Jakie więc obiekcje względem lekarzy powtarzają się w komentarzach na forach internetowych?

1. Długi czas oczekiwania na wizytę w poczekalni – można jedynie podejrzewać, że większość tych zarzutów odnosi się do lekarzy leczących w przychodniach w ramach NFZ, gdzie nie mają oni raczej wpływu na czas oczekiwania. Niezależnie od tego, w przypadku gabinetów prywatnych, należy sprawdzać, czy pacjenci umówieni na konkretną wizytę są przyjmowani zgodnie z planem.

2. Brak umiejętności słuchania – z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że ten zarzut to efekt braku czasu – 15 minut na wizytę to naprawdę niewiele. W prywatnym gabinecie warto przeznaczyć w kalendarzu więcej czasu na wysłuchanie pacjenta i udzielenie wyczerpujących odpowiedzi na jego pytania.

3. Lekarz nie pamięta swoich pacjentów – co zrobić, aby uniknąć takich zarzutów? Tutaj
zdecydowanie pomagają programy informatyczne do gromadzenia kartotek. W przypadku, kiedy placówka/gabinet nie dysponuje takim programem, dobrym rozwiązaniem będzie przejrzenie wszystkich kart pacjentów umówionych danego dnia, przed rozpoczęciem przyjmowania?
Pacjenci z pewnością docenią, jeżeli zwrócisz się do nich imiennie i będziesz pamiętać, jakie dolegliwości zgłaszali podczas wcześniejszych wizyt.

Z powyższej listy jasno wynika, że większość zarzutów stawianych przez pacjentów jest pochodną
niewłaściwej komunikacji, a nie samych kompetencji zawodowych lekarza. Dlatego warto pracować nad tymi umiejętnościami i przenieść do swojego gabinetu wskazówki zawarte powyżej. Z pewnością zaprocentuje to lepszym kontaktem z pacjentami, a także pozytywnym
wizerunkiem – również w internecie.