Zasady marketingu medycznego: audyt strony www to podstawa

 In porady dla lekarzy

Witryna internetowa jest łącznikiem między lekarzem, fizjoterapeutą, higienistką stomatologiczną, a pacjentami. Ważne więc, by była przyjazna dla odbiorców i nie zawierała błędów. Zanim ruszą działania e-marketingowe, w tym pozycjonowanie, warto zacząć od audytu SEO/UX strony www. Szczegółowa weryfikacja pozwoli naprawić ewentualne niedociągnięcia i ulepszyć elementy, które tego wymagają. Jak przebiega taki audyt i jakie elementy obejmuje?

Audyt SEO – co obejmuje?

Audyt SEO i UX do dobry punkt wyjścia do przygotowania strategii e-marketingowej. Dane zebrane podczas audytu to wiedza w pigułce na temat witryny, jej kondycji i działań, które trzeba wykonać.

Audyt SEO – podstawowe dane

Pierwszym punktem audytu – i to nie tylko dla branży medycznej, ale także działalności o innym profilu, jest zebranie podstawowych informacji na temat witryny. Na tym etapie weryfikowane są:

  • widoczność w sieci na najistotniejsze frazy kluczowe, np. gabinet stomatologiczny Poznań, ginekolog Naramowice czy fizjoterapeuta centrum Warszawa,
  • liczba słów kluczowych w top3, top10, top 50,
  • poprawny dobór słów kluczowych (czy frazy są wyszukiwane przez pacjentów, czy są zgodne z ich intencją),
  • frazy kluczowe w metatagach,
  • ogólna estetyka strony www,
  • content wizualny, np. zdjęcia, infografiki,
  • dostępność danych kontaktowych.

Audyt SEO: content

Jak już pisaliśmy w poprzednich artykułach, istotnym czynnikiem rankingowym są treści. Weryfikacja jakości contentu jest więc istotnym punktem audytu. Weryfikacji poddawane są takie elementy, jak:

  • zastosowanie hierarchii nagłówków: H1, H2, H3 itp.,
  • unikalność treści,
  • ilość treści,
  • optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych,
  • tematyka treści,
  • blog (czy jest prowadzony, jeśli nie, czy warto podjąć takie działanie),
  • treści na stronie głównej, która jest centralnym i ważnym zarówno dla pacjentów, jak i robotów Google miejscem,
  • opis usług, prowadzonych badań, zakresu specjalizacji.

SEO techniczne

Seo techniczne to weryfikacja takich elementów jak:

  • Struktura strony – Odnosi się do logicznego ułożenia i hierarchii treści na stronie, przemyślanego menu. Odpowiednia struktura pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie poszczególnych elementów.
  • Pliku Robots.txt – Plik Robots.txt zawiera informacje na temat części strony i elementów, które mogą być skanowane przez roboty oraz tych, które powinny być omijane.
  • Przekierowania – Przekierowania umożliwiają prawidłowe zarządzanie zmianami adresów URL oraz eliminację problemów zduplikowanych treści.
  • Atrybuty alt, czyli alt tagi – Atrybuty ALT pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, co przedstawiają obrazy, wspierają indeksowanie grafik.
  • Prędkość ładowania witryny – To jeden z kluczowych czynników wpływających na satysfakcję użytkowników.
  • Responsywność – Poprawność wyświetlania witryny na urządzaniach mobilnych, np. telefonie.
  • Favicony – Małe ikony strony wyświetlane na paskach adresu przeglądarek, które mogą wpływać na rozpoznawalność marki i doświadczenia użytkownika.
  • Błędy 404 – Informacje o brakujących stronach.
  • Sitemapa – Plik XML zawierający linki do wszystkich kluczowych podstron witryny, który ułatwia wyszukiwarkom efektywne indeksowanie zawartości.
  • Certyfikat SSL – Certyfikat zapewnia bezpieczne połączenie przez HTTPS, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa użytkownika, jak i jest preferowane przez wyszukiwarki.

Audyt SEO: profil linków

Zarówno jeśli chodzi o SEO, jak i UX (user experience) znaczenie mają linki zewnętrzne i wewnętrzne.

  • Linki zewnętrzne: linki zewnętrzne to odnośniki, które kierują na pozycjonowaną witrynę ze źródeł zewnętrznych, np. z innych stron internetowych. Podczas audytu sprawdzana jest ogólna liczba uzyskanych linków, różnorodność źródeł, z których pochodzą, jakość i tematyka wspomnianych linkujących stron i portali.
  • Linki wewnętrzne: linki wewnętrzne to odnośniki w obrębie strony www. Wspomniane linki poprawiają nawigację na stronie, umożliwiają użytkownikom łatwe przemieszczanie się między różnymi treściami. Linki wewnętrzne mają kluczowe znaczenie dla SEO (Search Engine Optimization), ponieważ pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury strony i zwiększają autorytet poszczególnych podstron, przekazują tzw. link juice, czyli wartość odnośnika, na inne strony w obrębie tej samej domeny. Podczas audytu weryfikowana jest poprawność implementacji linków wewnętrznych.

UX i UI, czyli User Experience i User Interface

Każda strona www powinna być zoptymalizowana pod kątem potrzeb i oczekiwań użytkowników. W przypadku stron z branży medycznej jest to szczególnie ważne. Audyt UX i UI to weryfikacja takich elementów, jak:

  • czytelność i logika struktury menu,
  • łatwość odnajdywania kluczowych informacji i funkcji,
  • spójność wizualna i estetyka strony,
  • czytelność tekstów i kontrast elementów,
  • jakość grafik i multimediów,
  • zgodność z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines),
  • funkcjonalność strony na różnych przeglądarkach i urządzeniach (responsywność),
  • obsługa użytkowników z różnymi potrzebami, np. czytelność dla osób z dysfunkcjami wzroku,
  • intuicyjność formularzy i pola wprowadzania danych,informacje zwrotne po interakcji z elementami strony (np. po wysłaniu formularza).

Usługi Google

Podczas audytu weryfikowane są także usługi Google, przede wszystkim:

  • Czy na stronie umieszczony jest kod Google Analytics?
  • Czy witryna ma podpięty panel Google Search Console?
  • Czy Gabinet/ klinika ma założony i zoptymalizowany Profil Firmy w Google?

Rekomendacje

Audyt SEO/UX/UI powinien być zakończony wskazaniem konkretnych błędów oraz rozwiązań, które warto zastosować. Wytyczne mogą dotyczyć zmian w strukturze strony, rozbudowy contentu, optymalizacji nagłówków i wielu innych kwestii. Realizacja rekomendowanych działań zwiększa szanse na uzyskanie lepszej widoczności w sieci, poprawę ogólnej kondycji witryny i konwersję.

Podsumowanie

Działania z zakresu e-marketing w branży medycznej, warto rozpocząć od szczegółowej analizy strony internetowej, czyli od audytu SEO/UX/UI. Profesjonalny audyt obejmuje zarówno czynniki on-site, jak i off-site, dostarcza wielu informacji na temat kondycji witryny i umożliwia przygotowanie skutecznej strategii działań.

Recent Posts
Pozycjonowanie strony w branży medycznejwcag