Zasady marketingu medycznego: audyt strony www to podstawa
Witryna internetowa jest łącznikiem między lekarzem, fizjoterapeutą, higienistką stomatologiczną, a pacjentami. Ważne więc, by była przyjazna dla odbiorców i nie zawierała błędów. Zanim ruszą działania e-marketingowe, w tym pozycjonowanie, warto zacząć od audytu SEO/UX strony www. Szczegółowa weryfikacja pozwoli naprawić ewentualne niedociągnięcia i ulepszyć elementy, które tego wymagają. Jak przebiega taki audyt i jakie elementy obejmuje?
Audyt SEO – co obejmuje?
Audyt SEO i UX do dobry punkt wyjścia do przygotowania strategii e-marketingowej. Dane zebrane podczas audytu to wiedza w pigułce na temat witryny, jej kondycji i działań, które trzeba wykonać.
Audyt SEO – podstawowe dane
Pierwszym punktem audytu – i to nie tylko dla branży medycznej, ale także działalności o innym profilu, jest zebranie podstawowych informacji na temat witryny. Na tym etapie weryfikowane są:
- widoczność w sieci na najistotniejsze frazy kluczowe, np. gabinet stomatologiczny Poznań, ginekolog Naramowice czy fizjoterapeuta centrum Warszawa,
- liczba słów kluczowych w top3, top10, top 50,
- poprawny dobór słów kluczowych (czy frazy są wyszukiwane przez pacjentów, czy są zgodne z ich intencją),
- frazy kluczowe w metatagach,
- ogólna estetyka strony www,
- content wizualny, np. zdjęcia, infografiki,
- dostępność danych kontaktowych.
Audyt SEO: content
Jak już pisaliśmy w poprzednich artykułach, istotnym czynnikiem rankingowym są treści. Weryfikacja jakości contentu jest więc istotnym punktem audytu. Weryfikacji poddawane są takie elementy, jak:
- zastosowanie hierarchii nagłówków: H1, H2, H3 itp.,
- unikalność treści,
- ilość treści,
- optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych,
- tematyka treści,
- blog (czy jest prowadzony, jeśli nie, czy warto podjąć takie działanie),
- treści na stronie głównej, która jest centralnym i ważnym zarówno dla pacjentów, jak i robotów Google miejscem,
- opis usług, prowadzonych badań, zakresu specjalizacji.
SEO techniczne
Seo techniczne to weryfikacja takich elementów jak:
- Struktura strony – Odnosi się do logicznego ułożenia i hierarchii treści na stronie, przemyślanego menu. Odpowiednia struktura pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie poszczególnych elementów.
- Pliku Robots.txt – Plik Robots.txt zawiera informacje na temat części strony i elementów, które mogą być skanowane przez roboty oraz tych, które powinny być omijane.
- Przekierowania – Przekierowania umożliwiają prawidłowe zarządzanie zmianami adresów URL oraz eliminację problemów zduplikowanych treści.
- Atrybuty alt, czyli alt tagi – Atrybuty ALT pomagają wyszukiwarkom zrozumieć, co przedstawiają obrazy, wspierają indeksowanie grafik.
- Prędkość ładowania witryny – To jeden z kluczowych czynników wpływających na satysfakcję użytkowników.
- Responsywność – Poprawność wyświetlania witryny na urządzaniach mobilnych, np. telefonie.
- Favicony – Małe ikony strony wyświetlane na paskach adresu przeglądarek, które mogą wpływać na rozpoznawalność marki i doświadczenia użytkownika.
- Błędy 404 – Informacje o brakujących stronach.
- Sitemapa – Plik XML zawierający linki do wszystkich kluczowych podstron witryny, który ułatwia wyszukiwarkom efektywne indeksowanie zawartości.
- Certyfikat SSL – Certyfikat zapewnia bezpieczne połączenie przez HTTPS, co jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa użytkownika, jak i jest preferowane przez wyszukiwarki.
Audyt SEO: profil linków
Zarówno jeśli chodzi o SEO, jak i UX (user experience) znaczenie mają linki zewnętrzne i wewnętrzne.
- Linki zewnętrzne: linki zewnętrzne to odnośniki, które kierują na pozycjonowaną witrynę ze źródeł zewnętrznych, np. z innych stron internetowych. Podczas audytu sprawdzana jest ogólna liczba uzyskanych linków, różnorodność źródeł, z których pochodzą, jakość i tematyka wspomnianych linkujących stron i portali.
- Linki wewnętrzne: linki wewnętrzne to odnośniki w obrębie strony www. Wspomniane linki poprawiają nawigację na stronie, umożliwiają użytkownikom łatwe przemieszczanie się między różnymi treściami. Linki wewnętrzne mają kluczowe znaczenie dla SEO (Search Engine Optimization), ponieważ pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury strony i zwiększają autorytet poszczególnych podstron, przekazują tzw. link juice, czyli wartość odnośnika, na inne strony w obrębie tej samej domeny. Podczas audytu weryfikowana jest poprawność implementacji linków wewnętrznych.
UX i UI, czyli User Experience i User Interface
Każda strona www powinna być zoptymalizowana pod kątem potrzeb i oczekiwań użytkowników. W przypadku stron z branży medycznej jest to szczególnie ważne. Audyt UX i UI to weryfikacja takich elementów, jak:
- czytelność i logika struktury menu,
- łatwość odnajdywania kluczowych informacji i funkcji,
- spójność wizualna i estetyka strony,
- czytelność tekstów i kontrast elementów,
- jakość grafik i multimediów,
- zgodność z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines),
- funkcjonalność strony na różnych przeglądarkach i urządzeniach (responsywność),
- obsługa użytkowników z różnymi potrzebami, np. czytelność dla osób z dysfunkcjami wzroku,
- intuicyjność formularzy i pola wprowadzania danych,informacje zwrotne po interakcji z elementami strony (np. po wysłaniu formularza).
Usługi Google
Podczas audytu weryfikowane są także usługi Google, przede wszystkim:
- Czy na stronie umieszczony jest kod Google Analytics?
- Czy witryna ma podpięty panel Google Search Console?
- Czy Gabinet/ klinika ma założony i zoptymalizowany Profil Firmy w Google?
Rekomendacje
Audyt SEO/UX/UI powinien być zakończony wskazaniem konkretnych błędów oraz rozwiązań, które warto zastosować. Wytyczne mogą dotyczyć zmian w strukturze strony, rozbudowy contentu, optymalizacji nagłówków i wielu innych kwestii. Realizacja rekomendowanych działań zwiększa szanse na uzyskanie lepszej widoczności w sieci, poprawę ogólnej kondycji witryny i konwersję.
Podsumowanie
Działania z zakresu e-marketing w branży medycznej, warto rozpocząć od szczegółowej analizy strony internetowej, czyli od audytu SEO/UX/UI. Profesjonalny audyt obejmuje zarówno czynniki on-site, jak i off-site, dostarcza wielu informacji na temat kondycji witryny i umożliwia przygotowanie skutecznej strategii działań.