Topical authority a branża medyczna – czym jest autorytet tematyczny i jak go budować?

 In porady dla lekarzy

Mimo że topical authority, czyli autorytet tematyczny, oficjalnie nie jest czynnikiem rankingowym Google, to staje się coraz ważniejszy. Dlaczego? Ponieważ wpływa na wiarygodność witryny i sprawia, że jej jakość wzrasta. To natomiast przekłada się na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. W przypadku firm działających w branży medycznej, które zaliczane są do Y-M-Y-L, autorytet tematyczny jest jeszcze istotniejszy. Jak więc zbudować autorytet i dlaczego jest tak ważny?

Topical authority – co to? Definicja

Zacznę od wyjaśnienia, czym jest topical authority, czyli autorytet tematyczny strony www. Mówiąc najprościej, jest to miara autorytetu, jaki dana firma zbudowała w konkretnej dziedzinie. Autorytet tematyczny określa, jak bardzo wiarygodnym źródłem informacji jest strona internetowa.

Budowa wiarygodnego źródła informacji powinna być celem każdej firmy. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Użytkownicy chcą odwiedzać witryny, które są godne zaufania i zawierają przydatne treści. Google natomiast premiuje wartościowe strony i zwiększa ich widoczność.

Dlaczego topical authority jest szczególnie ważny w branży medycznej?

W przypadku stron www gabinetów lekarskich, gabinetów stomatologicznych, gabinetów fizjoterapeutycznych, placówek medycznych itp., topical authority odgrywa szczególną rolę.

  • Jak już wspomniałam na wstępie, strony medyczne klasyfikowane są do witryn typu YMYL (Your Money, Your Life). Oznacza to, że treści na nich zawarte, mogą mieć wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo, samopoczucie, decyzje użytkownika, a nawet, grup odbiorców. Właśnie dlatego Google, jak i inne wyszukiwarki, stosuje zaostrzone kryteria oceny takich stron.
  • W przypadku stron medycznych, jeszcze większego znaczenia nabiera realizacja koncepcji E-E-A-T (doświadczenie, ekspertyza, autorytet, wiarygodność). Odbiorcy, jeśli chodzi o kwestie medyczne, problemy zdrowotne, stomatologię, rehabilitację itp. chcą korzystać z wiarygodnych źródeł informacji i mieć pewność, że nie zostaną wprowadzeni w błąd. Wybierają więc strony, które są bezpieczne, zawierają treści przygotowane przez ekspertów i są godne zaufania.
  • Zapobieganie dezinformacji to kolejna, istotna kwestia. Branża medyczna jest szczególnie podatna na błędne informacje, a takie treści mogą wywołać panikę i wpływać na podejmowanie złych decyzji. Wartościowy content i autorytet mają tutaj szczególne znaczenie.
  • W Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG), dokumentacji Google, która dedykowana jest zewnętrznym konsultantom, czytamy, że punktem wyjścia w ocenie jakości strony www jest to, w jakim stopniu spełnia ona wyznaczone cele. Jednym z głównych sposobów realizacji celów jest publikacja wysokiej jakości treści. Wartościowe treści, które stanowi podstawę budowy autorytetu, mają więc wpływ na to, w jakim stopniu witryna spełnia swoją funkcję i jak jest oceniana pod kątem jakości. Potwierdzają to słowa zawarte w dokumentacji:

    W przypadku większości stron, jakość MC można określić na podstawie wysiłku, oryginalności i talentu lub umiejętności osoby tworzącej treści. W przypadku stron informacyjnych i stron typu YMYL, ważna jest dokładność i spójność z dobrze ugruntowanym konsensusem ekspertów

Jak zbudować topical authority?

A jak zbudować autorytet tematyczny? Jest to czasochłonny i wieloetapowy proces, obejmujący działania o różnym charakterze. Warto jednak zadbać o  omawianą kwestię. Autorytet tematyczny to pozycja eksperta, większe zaufanie odbiorców, szansa na większą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Merytoryczny content

Fundamentem jest tutaj merytoryczny content, regularne wdrażanie treści, które:

  • w szczegółowy sposób omawiają temat,
  • są poprawne pod kątem merytorycznym,
  • zawierają materiały dodatkowe, jak zdjęcia, listy punktowe, wideo, infografiki,
  • są zoptymalizowane pod kątem ważnych fraz kluczowych,
  • zawierają aktualne dane,
  • nie są wyłącznie powieleniem innych tekstów, ale zawierają unikalne wnioski.

Klastry treści

Budowę autorytetu wspierają klastry tematyczne. Klastry tematyczne (topic clusters), to strategia organizacji treści, polegająca na grupowaniu artykułów wokół jednego, głównego tematu, który jest omówiony na stronie filarowej. Elementy klastra to:

  • Strona filarowa zawierająca treść, która w kompleksowy sposób omawia dane zagadnienie.
  • Seria artykułów, które powiązane są ze stroną filarową (tzw. treści wspierające). Artykuły szczegółowo omawiają aspekty danego tematu.
  • Ostatni element klastra to linki wewnętrzne. Wszystkie podstrony klastra powinny być połączone za pomocą linków wewnętrznych.

Klastry tematyczne pomagają wyszukiwarkom zrozumieć strukturę witryny i wzmacniają jej autorytet w danym obszarze tematycznym. Takie rozwiązanie ma także pozytywny wpływ na SEO, zwiększa widoczność treści oraz ułatwia użytkownikom znalezienie wyczerpujących informacji na interesujący ich temat.

Autorytet autora

Największym zaufaniem zyskują treści przygotowane przez ekspertów. Budowa autorytetu autora jest więc istotna podczas budowy autorytetu tematycznego, a także w procesie pozycjonowania strony www, jest też kluczowa podczas realizacji koncepcji E-E-A-T. Autorytet autora decyduje o wiarygodności prezentowanych informacji, a te mogą mieć wpływ na zdrowie pacjentów. Jak zbudować autorytet autora? Tutaj ważne są:

  • Bio autora – przygotowanie bio oraz dedykowanej autorowi podstrony to jedno z ważniejszych działań. Bio i podstrona powinny zawierać informacje na temat wykształcenia, doświadczenia i kompetencji twórcy treści.
  • Współpraca z ekspertami – współpraca z innymi specjalistami w danej dziedzinie, to kolejny krok do zwiększenia wiarygodności treści i autora.
  • Uzyskiwanie certyfikatów i szkoleń – udział w kursach, szkoleniach i konferencjach medycznych, prezentowanie uzyskanych certyfikatów.
  • Budowanie obecności w mediach społecznościowych – regularna aktywność na platformach społecznościowych (LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest), interakcja z pacjentami, udział w dyskusjach.
  • Prowadzenie webinarów i szkoleń online – organizowanie szkoleń lub webinarów na tematy medyczne, z dziedziny stomatologii, fizjoterapii itp., wystąpienia gościnne.
  • Publikacje – publikacja e-booków, poradników, artykułów, które mogą stanowić kompendium wiedzy w określonej dziedzinie.
  • Odpowiedzi na pytania pacjentów – aktywność w odpowiadaniu na pytania pacjentów, udzielanie się na forach medycznych itp.
  • Cytowania – cytowania, wzmianki na temat autora w źródłach zewnętrznych to kolejne elementy budowy autora.
Autorytet tematyczny strony - branża medyczna

Autorytet tematyczny strony – branża medyczna

Linki zewnętrzne

Wysokiej jakości linki zewnętrzne są potwierdzeniem wartości strony www, wskazują, że jest ona doceniana w danej dziedzinie. W rezultacie strona zyskuje wyższy autorytet i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Linki muszą jednak spełniać kilka kryteriów.

  • Jakość źródła linku – linki powinny pochodzić z wiarygodnych stron (np. instytucji medycznych, uniwersytetów, portali branżowych). Warto dokładnie zweryfikować autorytet i profil linków danego źródła.
  • Powiązanie tematyczne – odnośniki najlepiej pozyskiwać ze źródeł o podobnej tematyce, w tym przypadku medycznej lub zdrowotnej.
  • Lokalność – placówki medyczne zwykle działają lokalnie, warto więc zdecydować się na współpracę z lokalnymi witrynami, mogą to być portale informacyjne, organizacje zdrowotne.
  • Follow i nofollow – balansowanie linków follow (przekazujących moc seo) i nofollow (nie przekazują mocy seo, ale pomagają budować wizerunek, stanowią dodatkowe źródło ruchu). Aby profil linków był naturalny musi uwzględniać oba rodzaje linków.
  • Regularność działań – linki powinny być pozyskiwane regularnie.

A jak pozyskiwać wartościowe linki?

  • Opinie i recenzje – linki z portali z recenzjami (np. ZnanyLekarz, Profil Firmy w Google) to kolejny istotny element.
  • Publikacje gościnne – publikacje artykułów gościnnych na zaufanych stronach (np. blogach medycznych, portalach zdrowotnych).
  • Media społecznościowe – udostępnianie treści w social mediach.

Optymalizacja techniczna strony www

Budowę autorytetu tematycznego wspiera także optymalizacja techniczna strony internetowej. Ważne są linki wewnętrzne, które wskazują na powiązanie tematyczne miedzy poszczególnymi podstronami oraz kierują roboty Google do najważniejszych sekcji witryny. Przekłada się to na efektywniejsze indeksowanie strony www. Ponadto, linki wewnętrzne są istotnym elementem nawigacji strony i mają wpływ na doświadczenia użytkowników.

Ważne jednak, aby pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  • linki powinny prowadzić do powiązanych tematycznie sekcji,
  • ważne, by odnośniki były rozmieszczone w treści w sposób naturalny,
  • warto wykorzystać menu okruszkowe, które wskaże miejsce podstrony w hierarchii witryny i ulepszy nawigację,
  • linki powinny prowadzić do kluczowych podstron witryny.

Budowa reputacji strony www i placówki

W parze z budową autorytetu tematycznego powinna iść budowa reputacji placówki. W tym zakresie ważne są opinie pacjentów – zarówno te zamieszczone na stronie www, na Profilu Firmy w Google czy na portalach medycznych, jak i krążące w eterze, przekazywane między pacjentami. Warto więc zadbać o pozyskiwanie opinii, dużą pomocą będą tutaj wiadomości e-mail lub sms z prośbą o ocenę bądź kody qr, np. umieszczone w placówce. Reputację wzmacniają także cytowania, publikacje na znanych portalach i w czasopismach.

Podsumowanie

Topical authority, czyli autorytet tematyczny strony www, określa, czy dana witryna jest wartościowym źródłem informacji w konkretnej dziedzinie. Budowa autorytetu jest istotna w każdej branży, w medycznej jednak, uzyskuje szczególne znaczenie. Strony medyczne, mające wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo i samopoczucie pacjentów muszą zawierać merytoryczne dane, nie mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Budowa autorytetu to przede wszystkim wdrażanie wartościowego contentu, pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych źródeł, budowa autorytetu autora, prawidłowa implementacja linków wewnętrznych.

 

Recent Posts
opinie pacjentów