Pozycjonowanie w branży medycznej – wszystko, co musisz wiedzieć
Pozycjonowanie stron internetowych jest istotne niemal w każdej branży, także w branży medycznej. Pacjenci szukający kliniki, gabinetu stomatologicznego, informacji na temat danego badania, w większości przypadków zaczynają od wyszukiwarki Google. Jak więc przebiega proces pozycjonowania witryn o tematyce medycznej? Jakie działania są niezbędne?
Pozycjonowanie w branży medycznej
Pozycjonowanie to proces wieloetapowy, obejmujący wiele działań i rozłożony w czasie. Ważne, by wszystkie działania były prowadzone regularnie, zgodnie z white hat SEO. Najlepszym pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu SEO i UX oraz researchu konkurencji. Uzyskane dane umożliwią opracowanie strategii działań on-site i off-site.
Content – kluczowy czynnik rankingowy
Content to kluczowy czynnik rankingowy. Dla robotów Google, które chcą wyświetlać odbiorcom jak najwyższej jakości wyniki, trafność, użyteczność i oryginalność tekstów jest brana pod uwagę w pierwszej kolejności. Jeśli więc chcesz zyskać miejsce w TOP 10 na istotne dla swojego biznesu frazy, np.: kardiolog Poznań, piaskowanie zębów Koziegłowy, ginekolog Naramowice itp., wartościowy content jest niezbędny.
Podstawowe kwestie, o których koniecznie musisz pamiętać to:
- dobór odpowiednich słów kluczowych, fraz, jakie wyszukiwane są przez Twoich Pacjentów
- hierarchia nagłówków: h1, h2, h3
- prawidłowa optymalizacja grafik (kompresja, atrybuty alt, nazwy plików)
- zawarcie istotnych dla pacjentów merytorycznych informacji.
Szczegółowe informacje dotyczące najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę w procesie tworzenia treści, znajdziesz w naszym artykule Content na stronie www branży medycznej – co uwzględnić, a czego unikać?
Link building a strona www lekarza
Link building także odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu. Odnośniki ze źródeł zewnętrznych są jak głosy oddane na pozycjonowaną witrynę. Ale, ważne jest, aby linki pozyskiwane były w sposób regularny i, aby pochodziły z zaufanych, tematycznych źródeł. Dobrą praktyką jest publikowanie wartościowych treści na odpowiednio wyselekcjonowanych portalach. Dlaczego to takie istotne?
Nadmierne i nieostrożne pozyskiwanie linków, zwłaszcza z witryn o niskim autorytecie, postrzegane jest jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania. Takie działanie skutkuje obniżeniem pozycji w rankingu.
SEO techniczne
SEO techniczne obejmuje wiele działań, wśród najistotniejszych znajdują się:
Responsywność
Twoja strona www powinna poprawie się wyświetlać na urządzeniach mobilnych, czyli telefonie, tablecie itp. Odwiedzający nie powinny mieć problemów z odczytanie treści czy kliknięciem przycisku. Co więcej, Google 5 lipca przestaje indeksować witryny, niemające wersji mobilnej co oznacza, że takie strony przestaną być widoczne w sieci.
Prędkość ładowania
Przyjmuje się, że witryna nie powinna ładować się dłużej 3 sekundy. Po upływie tego czasu, odbiorcy robią się niecierpliwi, a szanse na to, że zrezygnują z odwiedzin, wzrastają. Optymalizacja prędkości ładowania przebiega tak samo, bez względu na branżę. Wśród kluczowych czynników znajdują się:
- Optymalizacja obrazów: Ciężkie grafiki to jedna z głównych przyczyn zbyt wolnego ładowania stron internetowych. Grafiki powinny być skompresowane, a jednocześnie mieć wysoką jakość. Wśród zalecanych formatów znajdują się: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP i SVG.
- Optymalizacja serwera: Czas odpowiedzi serwera ma fundamentalne znaczenie dla szybkości ładowania strony. Warto więc postawić na zaufany, bezpieczny hosting.
- Lazy loading: Technika ta polega na ładowaniu elementów strony (np. obrazów, filmów) dopiero w momencie, gdy użytkownik będzie chciał je zobaczyć. Dzięki temu strona działa wydajniej, w danej chwili wyświetlane są wyłącznie potrzebne elementy.
Struktura strony www lekarza
- Hierarchia strony: Struktura hierarchiczna jest kluczowa. Strona główna powinna być centralnym punktem, z którego można łatwo przeklikać się do innych sekcji witryny takich jak profil lekarza, usługi, blog, kontakt. Odpowiednia hierarchia pomaga w nawigacji użytkowników oraz ułatwia robotom wyszukiwarek indeksowanie treści.
- Menu: Menu powinno być umieszczone w widocznym i łatwo dostępnym miejscu: zazwyczaj znajduje się na górze każdej podstrony. Jest elementem typu sticky (przylepny), który pozostaje na ekranie podczas przewijania. W przypadku urządzeń mobilnych, menu oznaczone jest ikoną hamburgera, która rozwija się po kliknięciu. Ważne także, by menu było zorganizowane w logiczny i intuicyjny sposób, było podzielone na odpowiednie kategorie.
- Czysty i logiczny układ URL: Adresy URL poszczególnych podstron powinny być krótkie, treściwe i łatwe do zrozumienia.
- Optymalizacja SEO: Każda podstrona powinna mieć unikalny tytuł, meta opis, oraz ustrukturyzowane dane, które poprawiają widoczność w wyszukiwarkach.
- Linkowanie wewnętrzne: Strategiczne linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami zwiększa ich wartość dla wyszukiwarek i ułatwia użytkownikom eksplorację serwisu.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo witryny, przede wszystkim stosowanie protokołu HTTPS, zaufany hosting to podstawa. Strony bez certyfikatu SSL wyświetlane są jako niebezpieczne. Kiepski hosting zwiększa ryzyko awarii oraz ataków hackerskich.
Analiza i optymalizacja
W przypadku pozycjonowania stron internetowych konieczne jest nieustanne śledzenie zmian i aktualizacji Google. Ważny jest także bieżący monitoring rezultatów i, jeśli będzie taka konieczność, wprowadzenie zmian w strategii.
Strona www branży medycznej – o czym jeszcze pamiętać?
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Ważne także, aby strona www była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Istotne są takie funkcje, jak kompatybilność z czytnikami ekranowymi, odpowiednie kontrasty kolorystyczne oraz nawigacja, którą można obsługiwać za pomocą klawiatury. Ewentualne wideo powinno zawierać napisy dla osób niedosłyszących oraz opisy audio dla niewidomych. Wprowadzenie tych elementów nie tylko zwiększy komfort osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, ale także ogólną jakość witryny. Może to przyczynić się do budowania zaufania wśród pacjentów. Implementacja takich zmian jest także korzystna z punktu widzenia SEO, ponieważ strony przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych są często lepiej oceniane przez wyszukiwarki.
Użyteczność dla odbiorców
Strona www, bez względu na branżę, musi być użyteczna dla odbiorców. To właśnie oni powinny znajdować się w centrum opracowania strategii pozycjonowania, contentowej czy e-marketingowej. Tworząc content, zadbaj o to, by był on przydatny, pomyśl, jakich informacji mogą potrzebować Pacjenci.
W przypadku pozycjonowania stron www klinik gabinetów lekarskich i innych firm działających w branży medycznej ważne jest, żeby pamiętać o takich czynnikach, jak:
- Zakaz reklamy w branży medycznej: Podczas działań z zakresu e-marketingu należy pamiętać o zakazie reklamy oraz zasadach zawartych w Kodeksie etyki lekarskiej.
- Y-M-Y-L: Do stron typu Y-M-Y-L zaliczamy witryny zawierające treści, które mogą wpłynąć na zdrowie, finanse, psychikę pacjentów, są to między innymi treści medyczne. Strony lekarzy, klinik itp. muszą spełniać najwyższe standardy wiarygodności i jakości informacji. Wymaga się, by były tworzone przez ekspertów medycznych, miały potwierdzenie w wiarygodnych źródłach medycznych oraz prezentowały treści w sposób jasny i łatwy do zrozumienia, by maksymalnie ograniczyć ryzyko nieporozumień lub błędnych interpretacji przez użytkowników.
- E-E-A-T:
-Experience (doświadczenie): Odnosi się do rzeczywistego doświadczenia autora w danym temacie. które Ma ono duży wpływ na wartość przekazywanych treści, co jest szczególnie ważne w branży medycznej.
-Expertise (ekspertyza ): Dotyczy poziomu fachowej wiedzy autora w danej dziedzinie.
-Authoritativeness (autorytatywność): To autorytet autora, danej palcówki witryny.
-Trustworthiness (wiarygodność): Dotyczy zaufania, jakie użytkownicy mogą mieć do autora i treści.
Podsumowanie
Pozycjonowanie w branży medycznej nie różni się zbytnio od działań prowadzonych w innych branżach. Należy jednak pamiętać o regulacjach prawnych, Kodeksie etyki lekarskiej, o tym, że strona powinna być przyjazna do pacjentów, osób z różnymi niepełnosprawnościami. Wśród kluczowych działań on-site i off-site znajdują się tworzenie wartościowego contentu, pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, optymalizację techniczną witryny.