Marketing stomatologiczny – wskazówki dla Ciebie
Jakie działania z zakresu e-marketingu są dobrym rozwiązaniem w przypadku stomatologów? W jaki sposób dentyści mogą przedstawić Pacjentom gabinet, listę usług i przekazać inne, ważne informacje? Wśród dostępnych rozwiązań znajdują się funkcjonalna strona internetowa, pozycjonowanie, media społecznościowe czy kampanie Google Ads. Przemyślane, zgodne z Kodeksem etyki lekarskiej działania, umożliwią zwiększenie widoczności gabinetu w sieci, ale także budowę długotrwałych relacji z Pacjentami.
Strona internetowa
Funkcjonalna, przyjazna dla użytkowników strona www to podstawa działań z zakresu e-marketingu. Witryna to wizytówka gabinetu, ważny punkt styku Pacjentów z ofertą. Strona internetowa powinna zawierać istotne informacje na temat lekarza i oferty, między innymi wykaz usług, dane kontaktowe, sposoby płatności. Istotne są również dane na temat lekarza, jego specjalizacji i uzyskanych certyfikatów.
Należy też pamiętać o wytycznych WCAG, a więc o tym, by witryna była dostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, np. głuchych czy słabowidzących. Ostatnie, istotne elementy to estetyka i poprawność działania witryny.
Pozycjonowanie
Strona internetowa musi być widoczna w sieci. Pacjenci wpisują w okna wyszukiwania konkretną frazę kluczową, np. stomatolog Poznań czy wybielanie zębów Toruń i weryfikują wyniki znajdujące się w TOP 3, ewentualnie w TOP10. Ważne więc, by witryna Twojego gabinetu bądź kliniki stomatologicznej zajęła jak najwyższe pozycje na konwertujące frazy. Jakie? W przypadku gabinetów stomatologicznych przeprowadzane jest pozycjonowanie lokalne (celem jest dotarcie do pacjentów w określonego obszaru), dobrym wyborem będą więc frazy lokalne, np.:
Dobór fraz kluczowych to dopiero pierwszy etap. Na pozycjonowanie składa się wiele działań, między innymi: seo techniczne (przemyślana struktura witryny, optymalizacja adresów url, poprawa prędkości ładowania, responsywność, wdrożenie certyfikatu SSL itp.), pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, bieżąca analiza. Istotną rolę pełni także wdrażanie przydatnych dla Pacjentów treści, na przykład opisów zabiegów, poradników, wskazówek. Warto też zamieścić najistotniejsze informacje na temat zespołu: kwalifikacji lekarzy i higienistek stomatologicznych.
Szczegółowe informacje na temat pozycjonowania znajdziesz w naszym artykule POZYCJONOWANIE W BRANŻY MEDYCZNEJ – WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ.
Profil Firmy w Google
Profil Firmy w Google to ważne narzędzie e-marketingowe dla gabinetów stomatologicznych, lekarskich i innych firm, szczególnie lokalnych. Prawidłowe i regularne działania na profilu, to większa widoczność na Mapach Google i w wynikach organicznych. Pacjenci często sprawdzają lokalizację danej placówki, orientują się w kwestii dojazdu, godzin pracy itp. Dzięki profilowi sprawnie zapoznają się z istotnymi informacjami na temat Twojego gabinetu.
Działania z zakresu optymalizacji profilu to między innymi:
- nazwa zawierająca odpowiednie słowa kluczowe
- publikacje wpisów
- publikacje zdjęć
- odpowiadanie na komentarze.
Więcej na temat Profilu Firmy w Google przeczytasz w artykule: PROFIL FIRMY W GOOGLE A USŁUGI MEDYCZNE.
Media społecznościowe
Marketing stomatologiczny to także media społecznościowe. Ciekawe wpisy ułatwią budowę i utrzymanie relacji z obecnymi i potencjalnymi Pacjentami. Facebook, Instagram i inne platformy to doskonałe miejsce na publikację aktualności, materiałów graficznych, wchodzenie w interakcję z użytkownikami – odpowiadanie na komentarze czy wiadomości prywatne to ważny element budowania relacji.
Kolejnym rozwiązaniem są reklamy płatne, na przykład Facebook Ads. Dzięki opcji tagretowania, kampanie docierają do grupy docelowej, np. Pacjentów z konkretnego regionu. Dane analityczne ułatwiają natomiast skuteczną optymalizację reklam. Wszystko to zwiększa zasięg gabinetu, buduje rozpoznawalność i daje szanse na uzyskanie konwersji.
Uwaga! Podczas tworzenia i optymalizacji reklam na Facebooku należy pamiętać o przestrzeganiu regulaminu dotyczącego promocji usług zdrowotnych.
Google Ads
Kolejną opcją są kampanie Google Ads. Dzięki możliwości precyzyjnego targetowania, reklamy emitowane są osobom szukającym określonych usług stomatologicznych i to w konkretnym regionie. Kolejną, istotną opcją systemu Google Ads jest możliwość wyboru słów kluczowych, np. takich jak dentysta, leczenie kanałowe czy wybielanie zębów. Ponadto, dostępne są różne formaty reklam, w tym reklamy w wyszukiwarce, reklamy graficzne na stronach internetowych, reklamy wideo – umożliwia to dobranie formatu reklamy do celu marketingowego.
Efektywnie zarządzana kampania Google Ads może umożliwia szybkie zwiększanie widoczności w sieci, zwiększenie rozpoznawalności czy liczby umówionych wizyt.
Content
Content jest istotnym elementem pozycjonowania, działań w mediach społecznościowych czy na Profilu Firmy w Google. Stworzenie spójnej strategii, obejmującej publikację wartościowych tekstów to podstawa. Treści powinny być oryginalne, najlepiej, aby były przygotowane przez lekarza lub higienistkę stomatologiczną (bądź pod ich nadzorem). Dlaczego to takie ważne? Po pierwsze, ze względu na E-E-A-T, po drugie, treści przygotowane przez specjalistów są wiarygodne, użytkownicy chętniej je czytają. Warto też pamiętać, że content to nie tylko treść, ale także infografiki, nagrania.
Poniżej inspiracje na tematy, które warto uwzględnić w strategii content marketingowej.
Zakaz reklamy i Kodeks etyki lekarskiej
W przypadku e-marketingu stomatologicznego (jak i innych placówek medycznych), należy pamiętać o regulacjach dotyczących reklamy oraz o Kodeksie etyki lekarskiej. Zabronione jest stosowanie agresywnych technik promocyjnych, reklama musi być przedstawiona w sposób rzetelny, obiektywny i zgodny z aktualnym stanem wiedzy medycznej. Zgodnie z Kodeksem etyki lekarskiej, w komunikacji marketingowej nie należy stosować superlatywów i porównań sugerujących wyższość nad konkurencją. Treść nie też zawierać gwarancji dotyczących wyników leczenia czy wprowadzać Pacjentów w błąd.
Podsumowanie
E-marketing stomatologiczny to kluczowe narzędzie dla gabinetów dążących do zwiększenia rozpoznawalności, budowania relacji z pacjentami. Skuteczne strategie, takie jak optymalizacja SEO, content marketing, kampanie Google Ads oraz aktywność w mediach społecznościowych, umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Ważne jest aby wszystkie działania prowadzone były w przemyślane sposób i uwzględniały regulacje prawne.