Brief – czym jest, jak go przygotować? Jakie ma znaczenie w branży medycznej?
Brief to duże ułatwienie podczas realizacji strategii e-marketingowej, przygotowywania projektów graficznych czy opracowywania rozwiązań IT. Choć briefy wykorzystywane są w wielu branżach, w branży medycznej, w której priorytetem jest dobro pacjenta, mają szczególne znaczenie. W przypadku gabinetów lekarskich, stomatologicznych, fizjoterapeutycznych czy sklepów e-commerce z akcesoriami medycznym, komunikacja, zachowanie etyki i przestrzeganie norm prawnych jest kluczowe. Właśnie dlatego, każdy projekt powinien być szczegółowo opracowany i spełniać konkretne wytyczne. Jak więc powinien wyglądać brief dla branży medycznej? Co musi zawierać?
Brief – co to? Definicja
Brief to dokument, który w jasny i usystematyzowany sposób przedstawia cele, założenia i wymagania dotyczące projektu. Zbiór takich danych umożliwia specjalistom prawidłową, zgodną z oczekiwaniami zleceniodawcy realizację.
Brief może zawierać wytyczne dotyczące działań związanych z budową strony internetowej lub sklepu e-commerce, pozycjonowaniem czy kampaniami reklamowymi. W briefie mogą znaleźć się wytyczne dotyczące akcji społecznych mających na celu edukację pacjentów, wdrażania nowych technologii medycznych, uruchomienia aplikacji.
Rodzaje briefów: brief kreatywny, reklamowy, marketingowy
Wyróżnić możemy różne rodzaje briefów, między innymi brief marketingowy, techniczny, kreatywny, produkcyjny. W zależności od rodzaju, brief będzie wyglądał nieco inaczej.
- Brief kreatywny – ma na celu wspieranie procesu kreatywnego, zawiera więc inspiracje oraz różnego typu wskazówki, które umożliwią realizację projektu. W briefach kreatywnych przeważają informacje na temat kolorystyki, rodzaju komunikacji, emocji, jakie ma odczuwać grupa docelowa. Brief kreatywny będzie konieczny w przypadku kampanii społecznej zwiększającej świadomość pacjentów, przy projektowaniu szaty graficznej strony www lub opakowań produktów.
- Brief produkcyjny – brief produkcyjny zawiera więcej technicznych informacji, skupia się na ograniczeniach i specyfice danego projektu, obejmuje konkretne wytyczne dotyczące jakości czy regulacji prawnych.
- Brief SEO – brief seo jest niezbędny w przypadku rozpoczęcia pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce. W takim dokumencie koniecznie powinny znaleźć się informacje na temat priorytetowych fraz kluczowych, podstron, których promocja jest najistotniejsza, grupy docelowej czy wyróżników placówki.
Brief w branży medycznej
Brief – znaczenie w branży medycznej
W branży medycznej priorytetem jest dobro pacjenta, w grę wchodzą wysokie standardy etyczne, pod uwagę trzeba wziąć ograniczenia prawne. Dobrze uzupełniony brief minimalizuje ryzyko błędów i zwiększa szansę na uzyskanie w pełni zadowalających efektów. Co więcej, ułatwia koordynację działań między interdyscyplinarnymi zespołami, takimi jak lekarze, marketingowcy i inżynierowie oraz minimalizuje ryzyko nieporozumień i konfliktów.
Kluczowe elementy briefu w branży medycznej
Jakie informacje powinny znajdować się w briefie? W zależności od rodzaju projektu, polityki firmy, z którą chcesz rozpocząć współpracę oraz specyfiki działania Twojej placówki medycznej, gabinetu lekarskiego czy e-commerce z artykułami medycznymi, pojawią się inne pytania. Prześledźmy jednak standardowy rodzaj briefu.
Informacje podstawowe na temat placówki medycznej
W briefie powinny znajdować się informacje na temat Twojej firmy, przede wszystkim takie, jak:
- Nazwa firmy: Centrum stomatologii K&M Zielińscy.
- Najważniejsze informacje na temat placówki: Profilaktyka i leczenie jamy ustnej, stomatologia zachowawcza, estetyczna, endodoncja, protetyka, higienizacja.
- Jak długo firma działa na rynku: Centrum powstało w 2020 roku.
Tło projektu
To sekcja, w której warto opisać, jakie przesłanki skłoniły firmę do podjęcia określonych działań. Przyczynę mogą stanowić: coraz większa konkurencja, zmiany prawne, rozbudowa oferty czy zmieniające się oczekiwania pacjentów. Przykładowe tło projektu może brzmieć w następujący sposób:
Nasze Centrum stomatologiczne od lat cieszy się zaufaniem pacjentów, jednak w ostatnich czasie zauważyliśmy wzrost konkurencji. Na rynku pojawiły się nowe placówki stomatologiczne, które prowadzą aktywne działania z zakresu e-marketingu.
Dodatkowo, coraz więcej pacjentów szuka w sieci informacji o usługach stomatologicznych, oczekuje łatwego dostępu do szczegółowych informacji na temat zabiegów i cennika usług. Wielu pacjentów, zwłaszcza młodszych, chętnie korzysta z opcji umawiania wizyt przez Internet. Pacjenci, przed umówieniem wizyty, weryfikują stronę internetową placówki, profile w social mediach oraz opinie na temat lekarzy i gabinetu.
Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie działań z zakresu pozycjonowania i optymalizacji naszej strony www.
Cel rozpoczęcia działań
Działania marketingowe mogą być prowadzone w różnym celu – to również warto dokładnie opisać. Cele działań mogą stanowić:
- zwiększenie widoczności w strony w wynikach organicznych,
- uzyskanie widoczności w wynikach nieorganicznych,
- budowa pozytywnego wizerunku firmy,
- zwiększenie liczby wizyt w klinice lub gabinecie,
- większa sprzedaż (na przykład w przypadku sklepów e-commerce działających w branży medycznej).
Cele powinny być dobrze sformułowane, najlepiej wykorzystać metodę SMART, zgodnie z którą cel powinien być specyficzny, mierzalny, osiągalny, realistyczny oraz ograniczony czasowo. Warto też określić metody weryfikacji efektów prowadzonych działań, czyli KPI – kluczowe wskaźniki efektywności (key performance indicators).
Grupa docelowa
Ta część briefu poświęcona jest grupie docelowej. Warto zamieścić tutaj najważniejsze informacje na temat odbiorców, opisać czy są to pacjenci, lekarze, inwestorzy, pracownicy ochrony zdrowia. Znaczenie mają także dodatkowe informacje na temat grupy docelowej – czy są to osoby młode, seniorzy, pacjenci z przewlekłą chorobą, specjaliści chcący poszerzyć wiedzę z konkretnej dziedziny medycyny.
Harmonogram i budżet
Ważne są także kwestie dotyczące harmonogramu prac – terminu rozpoczęcia działań, ukończenia określonych etapów i zakończenia całego przedsięwzięcia. W briefie powinny zostać uwzględnione daty publikacji poradników, uruchomienia kampanii Google Ads, startu działań w social mediach, oddania projektu strony www itp.
Kolejna kwestia to budżet, informacje na temat środków przeznaczonych na realizację projektu oraz budżetu na konkretne działania.
Wytyczne dotyczące komunikacji i tonu
To część briefu, która dotyczy designu, stylu, rodzaju komunikacji.
- Zamieścić tutaj wszystkie wytyczne dotyczące kolorystyki, intensywności barw, elementów graficznych i zdjęć. To ważne informacje w przypadku budowy strony www lub sklepu e-commerce.
- Zaznacz, czy treść ma być zrozumiała dla laików, czy skierowana do specjalistów. Napisz, czy placówce zależy na formalnym, specjalistycznym słownictwie medycznym, czy może na przyjemnym, edukacyjnym tonie.
- Jakie informacje mają zostać wyszczególnione, a jakich wyrażeń unikać.
- W tej części dobrze umieścić wszelkiego typu inspiracje, podpowiedzi, moodboardy itp. Każda informacja będzie na wagę złota.
Potrzeby i ograniczenia
W przypadku branży medycznej obowiązuje zakaz reklamy, konieczne jest przestrzeganie Kodeksu etyki lekarskiej, RODO oraz innych regulacji. Wszelkie informacje na ten temat zamieść w briefie, możesz także dołączyć odpowiednie załączniki.
Istotne są również ograniczenia czasowe, finansowe i technologiczne – o nich również napisz.
Dodatkowe informacje
Jeśli dysponujesz dodatkowymi materiałami na temat swojej placówki, danymi, które warto wykorzystać w realizacji projektu, także napisz o nich w briefie.
Konkretne dane, na przykład informacje o produkcie medycznym, analiza konkurencji, raporty, grafiki, case studies z pewnością będą przydatne.
Jak uzupełnić brief?
Warto poświęcić czas i energię i uzupełnić brief w staranny sposób. Istotne jest podawanie szczegółowych odpowiedzi na każde ze znajdujących się w briefie pytań. Ogólniki czy pomijanie istotnych kwestii mogą mieć negatywny wpływ na realizację projektu, utrudnić pracę specjalistom i doprowadzić do tego, że realizacja projektu nie spełni Twoich oczekiwań.
Brief w medycynie – podsumowanie
Brief to dokument , który zawiera najważniejsze informacje na temat projektu, są to między innymi cele, metody weryfikacji efektów prowadzonych działań, harmonogram prac, budżet, a także informacje dotyczące designu, stylu komunikacji, ograniczeń. Dobrze uzupełniony brief, zwiększa szanse na sukces, ułatwia komunikację między zleceniodawcą i zleceniobiorcą, a także między specjalistami. W branży medycznej, która podlega licznym regulacjom, jest to szczególnie ważne.