Above the Fold strony medycznej – o czym musisz pamiętać?

 In porady dla lekarzy

Above the Fold to ważna sekcja stron www z branży medycznej (i nie tylko). Dlaczego? Ponieważ to właśnie ten obszar odbiorca widzi od razu po uruchomieniu witryny. W zależności od tego, czy above the fold prezentuje się estetycznie i przekazuje przydatne informacje, użytkownik podejmuje decyzję o dalszej eksploracji. Jak więc powinien wyglądać above the fold stron medycznych? Jakie elementy musi zawierać?

Above the Fold – co to?

Above the Fold w tłumaczeniu oznacza powyżej zgięcia. Jest to górny obszar strony internetowej, część, która widoczna jest od razu po uruchomieniu witryny. To obraz widoczny przed rozpoczęciem scrollowania. Above the Fold ma na celu przekazanie odbiorcy najważniejszych informacji oraz zachęcenie go do zapoznania się z kolejnymi sekcjami witryny. Obszar poniżej tej sekcji to below the fold, czyli pod poniżej zgięcia. Aby użytkownik przeszedł do tej sekcji, musi rozpocząć scrollowanie.

Above the Fold na stronie medycznej – najważniejsze elementy

Górna sekcja witryny ma duży wpływ na wrażenia użytkownika, niejasne informacje lub przestarzały design mogą zniechęcić odbiorcę i zwiększyć współczynnik odrzuceń. W branży medycznej, w której zaufanie i szczegółowe informacje są szczególnie ważne, ATH powinien być szczegółowo przemyślany. Jakie elementy są kluczowe na stronie kliniki medycyny estetycznej, gabinetu stomatologicznego czy gabinetu lekarskiego?

Nagłówek (Headline) H1

Krótki i jasny komunikat, który dostarczy informacji na temat profilu działania kliniki bądź gabinetu. WH1 można umieścić informacje na temat proponowanych zabiegów, badań, które pacjent może wykonać w danym miejscu, specjalistów, którzy zapewniają pomoc. Przykładowe nagłówki w above the fold mogą brzmieć:

  • Uśmiech pełen zdrowia – kompleksowa opieka stomatologiczna
  • Profesjonalna opieka dentystyczna dla całej rodziny
  • Centrum KZ: Kardiolog, ortopeda, dermatolog, alergolog
  • Klinika piękna: zabiegi odmładzające i modelujące sylwetkę
  • Endermologia LPG Alliance: wysmuklenie i modelowanie sylwetki

Podtytuł / uzupełnienie

Above the fold może także zawierać uzupełnienie informacji zawartych w H1, dzięki temu pacjenci od razu zyskają dane na temat oferty. Poniżej kilka przykładów:

  • Uśmiech pełen zdrowia – kompleksowa opieka stomatologiczna (h1)
    Endodoncja, protetyka, stomatologia zachowawcza (uzupełnienie)
  • Klinika piękna: zabiegi odmładzające i modelujące sylwetkę (h1)
    Mezoterapia, Endermolift, Endermologia Alliance LPG (uzupełnienie).

Zdjęcie lub wideo

Above the fold może zawierać wideo, jedno zdjęcie lub grafikę bądź kilka sliderów. Ważne, by zdjęcia naprawdę prezentowały klinikę bądź specjalistów, były naturalne i estetyczne, podkreślały profesjonalizm. Zdjęcia stockowe nie wzbudzają zaufania, wyglądają sztucznie, a co więcej, mogą znajdować się także na innych stronach www – a przecież ważne jest to, by strona Twojej kliniki wyróżniała się na tle innych.

Zdjęcia mogą przedstawiać wnętrze kliniki lub gabinetu, zespół specjalistów, konkretnego specjalistę podczas przeprowadzania zabiegu itp.

Call to Action (CTA)

Umieszczenie przemyślanego, dopasowanego do potrzeb odbiorców CTA to ważny element każdej strony www. Call to action w obszarze Above the Fold (ATF) może okazać się jeszcze bardziej skuteczne. A jak może brzmieć przykładowe CTA?

  • Umów wizytę online
  • Sprawdź rabaty
  • Sprawdź dostępne usługi
  • Pobierz bezpłatny e-book o higienie jamy ustnej
  • Skontaktuj się z nami
  • Zadbaj o swój uśmiech – zaplanuj wizytę

CTA uzależnione będzie od konkretnej firmy, placówki, gabinetu, rodzaju oferty, celów e-marketingowych.

Logo

W Above the fold, w lewym górnym rogu, warto umieścić logo placówki. Logo stanowi ważny element identyfikacji wizualnej, zwiększa szanse na to, że odbiorca zapamięta daną klinikę, jej nazwę czy zakres usług. Ponadto, logo umieszczone na stronie www, w social mediach, na Profilu Firmy w Google, w materiałach drukowanych zwiększa rozpoznawalność i wspiera budowę pozytywnego wizerunku marki.

Dodatkowe informacje na temat kliniki / gabinetu

Above the fold może zawierać także dodatkowe, ważne dla pacjentów informacje. Wiele osób często w pośpiechu i w nerwach szuka danych na temat godzin pracy placówki, specjalistów, danych kontaktowych – zadbaj więc o to, by kluczowe treści widoczne były od razu po załączeniu strony www. Mowa tutaj w szczególności o takich informacjach, jak:

  • Godziny otwarcia lub informacje o dostępności, na przykład: Przyjmujemy pacjentów 7 dni w tygodniu
  • Informacje dotyczące ubezpieczeń, np. Obsługujemy pacjentów NFZ oraz prywatnych
  • Dane kontaktowe: numer telefonu, adres
  • Informacje dotyczące umawiania wizyty, np. Umów przez Booksy, Zadzwoń, Uzupełnij formularz itp.

Elementy wspierające budowę zaufania

W górnej sekcji witryny możesz także umieścić informacje, które dodatkowo potwierdzą profesjonalizm klinki, wiedzę i doświadczenie specjalistów, troskę o pacjentów. Będą to:

  • nagrody i wyróżnienia,
  • certyfikaty,
  • logotypy partnerów (np. towarzystw medycznych),
  • opinie pacjentów,
  • dane liczbowe.

Menu

W górnej części strony www często widoczny jest również pasek menu. Główne kategorie menu muszą być dobrze przemyślane, tak, by odbiorca nie miał wątpliwości, jakie informacje znajdzie w poszczególnych zakładkach. Istotne są także nazwy zakładek, mogą one brzmieć:

  • Zabiegi na ciało
  • Zabiegi na twarz
  • Stomatologia zachowawcza
  • Ortopeda
  • itp.

Inne elementy w above the fold

W ATF umieścić także można:

  • wyszukiwarkę wewnętrzną
  • opcję zmiany wersji językowej
  • formularz kontaktowy
  • opcja logowania na konto pacjenta
  • inne ważne dla pacjentów informacje
Above the Fold strony medycznej

Above the Fold strony medycznej

Above the Fold – o czym pamiętać?

O czym jeszcze należy pamiętać w przypadku Above the fold, jak i całej witryny?

Responsywność

Above the fold, jak i cała strona internetowa bądź sklep e-commerce, muszą wyświetlać się w prawidłowy sposób na różnych urządzeniach. Bez względu na to, czy użytkownik korzysta ze smartfona, laptopa czy tableta, nie powinien mieć problemów z obsługą strony, odczytaniem treści lub grafik. Nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie będzie dobrze spełniać swojej funkcji, jeśli nie będzie responsywna.

Responsywność jest bardzo ważna, ponieważ użytkownicy często wyszukują informacji na temat zabiegów, kliniki, specjalistów za pomocą urządzeń mobilnych. Ponadto, roboty Google priorytetowo traktują mobilną wersję strony www – indeksują ją w pierwszej kolejności. Problemy w tym zakresie to zniechęcenie użytkowników, wyższy współczynnik odrzuceń, niższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, spadek konwersji.

Estetyka

Wszystkie elementy strony www powinny być spójne i estetycznie się prezentować. Warto pamiętać o stonowanych kolorach, miłym dla oka łączeniu barw, wyraźnym foncie, marginesach.

Znajomość grupy docelowej

W zależności od konkretnej strony www, grupy docelowej i jej potrzeb, ATF będzie wymagało innych elementów. Warto więc na bieżąco weryfikować oczekiwania pacjentów, poznać ich preferencje.

Testy i optymalizacja

Above the fold powinno być dopasowane do konkretnej kliniki bądź gabinetu. Podczas projektowania tej sekcji strony, należy wziąć pod uwagę potrzeby grupy docelowej, cele e-marketingowe, wartości i priorytety. Istotne, by na bieżąco weryfikować zachowanie odbiorców na stronie www, analizować ruch organiczny, podstron, które cieszą się największym zainteresowaniem.

Taki research ułatwią specjalistyczne narzędzia, na przykład:

  • Google Analytics 4 – to narzędzie analityczne od Google, umożliwiające weryfikację sesji użytkowników, popularnych podstron, źródła ruchu, a nawet oprogramowania i urządzeń, z jakich korzystają odbiorcy.
  • Microsoft clarity – narzędzie pozwala na weryfikację zachowania użytkownika na stronie www, elementów, na których odbiorca skupia wzrok. Dzięki Microsoft clarity możesz generować mapy cieplne, tworzyć nagrania sesji użytkowników.
  • Hotjar – narzędzie dostarcza informacji, na temat tego, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie www, klikanych przez nich elementów, scrollowania itp.

Podsumowanie

Above the Fold, czyli powyżej zgięcia, to górna część strony www. Jest to obszar, który widoczny jest od razu po otworzeniu strony, scrollowanie nie jest konieczne. Above the fold zwykle obejmuje nagłówek H1, podtytuł, element graficzny lub wideo, pasek menu, logo, CTA. W ATF mogą także znaleźć się dane kontaktowe, informacje na temat certyfikatów, nagród czy partnerów. Przejrzyste, dobrze opracowane ATF ma wpływ na wrażenia użytkownika i jego decyzje dotyczące dalszej eksploracji witryny.

Recent Posts